FrågaFAMILJERÄTTAdoption19/06/2014

Vad krävs för adoption?

Läste här i en fråga om adoption av styvbarn,sitter i en liknande sits och undrar då , för att min nuvarande man (vi är inte gifta ännu) ska få adoptera min dotter måste hennes biologiska pappa ge sitt tillstånd trotts att jag är ensam vårdnadshavare ? Tacksam för svar Mvh Anne Lodén

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Som du mycket riktigt antyder krävs för det första att ni gifter er för att ni ska få adoptera tillsammans - personer i ett samboförhållande får inte adoptera tillsamman, se Föräldrabalken 4 kap 4 §. Notera också att det som huvudregel krävs att dottern samtycker om hon är över 12 år, se 5 § ovangiven lag.

Nu till huvudfrågan: Som huvudregel gäller att den som inte har fyllt arton år, inte får adopteras utan föräldrarnas samtycke (dvs bägge föräldrarnas), se 4 kap. 5 a § Föräldrabalken. Enligt samma § andra stycket finns en undantagsregel. Samtycke behövs inte av den som är utan del i vårdnaden. Svaret blir alltså att den biologiska pappan inte behöver ge sitt samtycke.

Lawline RådgivareRådgivare