Vad kommer mina barn ärva?

Jag och min sambo bor i bostadsrätt hon äger den till 100 procent Om jag dör vad kan mina två barn kräva i farsarvet

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB).

Om du avlider kommer dina barn ha arvsrätt, och dela lika på all din egendom (2 kap. 1 § ÄB).

Till skillnad från makar har sambos ingen arvsrätt efter varandra. Det sker inte heller någon bodelning automatiskt, utan någon av samborna måste begära bodelning (8 § sambolagen). Med tanke på att din sambo äger hela er bostadsrätt verkar det osannolikt att hon skulle begära bodelning, då det enda som omfattas av en bodelning mellan sambos är den gemensamma bostaden och bohaget (3 § sambolagen).

Sammanfattningsvis kommer dina barn att ärva allt du äger ifall du avlider, utan att ha arvsrätt till din sambos egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare