Vad kan straffet bli vid användande av narkotika?

Jag rökte vattenpipa med några kompisar och viste inte att dom lagt canabis i vattenpipan.

Jag har aldrig testat droger förut och är aldrig straffad .

Natten efter stoppade polisen mig i en kontroll och ena polisen tyckte att jag såg påverkad ut , vilket jag absolut inte kände mig .

Fick åka in på piss och blodprov . Piss provet visade på THC , väntar nu på svar om blodprovet .

Vad kan straffet bli för mig ? Jobbar som väktare och ordningsvakt och behöver körkort för att utföra jobbet .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är flera olika straff som kan bli aktuella vid användande av narkotika.

Narkotikabrott

Antingen kan domstolen finna att det är bevisat att du hade visste (hade uppsåt till) att det var narkotika i vattenpipan. Om så är fallet kan du dömas för narkotikabrott till fängelse i högst tre år (1 § 6 p. narkotikastrafflagen).

Ringa narkotikabrott

Om domstolen finner att du visste att det var narkotika i vattenpipan men anser att brottet är ringa kan du dömas för ringa narkotikabrott till böter eller fängelse i högst sex månader ( 2 § narkotikastrafflagen). Vid den här bedömningen tar domstolen hänsyn till arten, mängden samt övriga omständigheter. Med hänsyn till omständigheterna är det mer troligt att du blir fälld för ringa narkotikabrott än för narkotikabrott av normalgraden.

Rattfylleri

Om polisen finner narkotika i ditt blod kan du även bli fälld för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader (4 § 2 st. lag om straff för vissa trafikbrott).

Återkallelse av körkort

Det kan även bli aktuellt med återkallelse av ditt körkort (5 kap. 3 § körkortslagen). För detta krävs dock att du blir fälld för rattfylleri (5 kap. 1 § körkortslagen). Föreligger synnerliga skäl kan återkallelse underlåtas eller spärrtid sättas ner om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten (5 kap. 10 § körkortslagen). Här skulle hänsyn kunna tas till att du behöver körkortet i arbetet. Med hänsyn till omständigheterna anser jag dock inte att det är troligt att synnerliga skäl föreligger.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare