FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/02/2020

Vad kan straffet bli för grovt vapenbrott och narkotikabrott?

Min kille är häktad för grovt vapenbrott och narkotikabrott. Han har bytt åt sig 2 vapen mot 100g amfetamin! Rör sig strafftiden om flera år? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan straffet bli för grovt vapenbrott och narkotikabrott?
Utgångspunkt
Det är alltid domstolen som i slutändan bestämmer vad det ska bli för straff när en person har begått brott. När domstolen bestämmer vad straffet ska bli så är det många olika faktorer som påverkar exempelvis omständigheterna i fallet, personens ålder och om personen är tidigare straffad. Jag har inte tillräckligt med information för att kunna ge dig ett svar på vilket straff som kan bli aktuellt i detta fall. Det jag kan göra är att berätta vad det står i lagen att man kan få för straff för dessa typer av brott.

Vad står det i lagtexten?
Regler om vapenbrott hittas i vapenlagen.
Vapenbrott av normalgraden begår en person som innehar ett vapen utan att ha rätt till det eller överlåter eker lånar ut ett skjutvapen till någon som inte har rätt att inneha vapen. Straffet är fängelse i högst tre år (9 kap 1 § vapenlagen). Om brottet är grovt, döms personen för grovt vapenbrott. Straffet är då lägst två och högst fem års fängelse (9 kap 1 a § vapenlagen).

Regler om narkotikabrott hittas i narkotikastrafflagen.
Den som begår narkotikabrott av normalgraden döms till fängelse i högst tre år (1 § narkotikastrafflagen). Är narkotikabrottet grovt är straffet lägst två och högst sju år (3 § narkotikastrafflagen).

Sammanfattning
Det går som sagt inte att ge dig ett svar på vilket straff som kan bli aktuellt utan det är domstolen som kommer avgöra det. Det jag kan säga är att alla brott som har begåtts har fängelse i sin straffskala. Om båda brotten bedöms som grova så är det lägsta straffet för respektive brott två års fängelse. Om jag skulle göra en gissning så kan din kille förvänta sig ett fängelsestraff på i alla fall två år. Detta kan som sagt höjas eller sänkas beroende på till exempel din killes ålder, om han tidigare är straffad och i övrigt på omständigheterna i just hans fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare