Vad kan påföljden bli vid innehav av 1 gram cannabis?

Hej! En vän till mig blev påkommen av en civilpolis på ett rave samtidigt som hen rökte cannabis. Min vän hade även på sig ca. 1 gram cannabis. Min fråga är vad påföljderna på detta troligtvis kommer bli. Kan även nämna att personen i fråga är helt ostraffad sen innan och inte fick lämna pissprov utan blev släppt efter att polisen tagit personens uppgifter och beslagtagit cannabisen.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vad påföljden kan bli om man röker cannabis och har 1 gram cannabis på sig. Regler om narkotikabrott hittas i narkotikastrafflagen.

Jag kan inte ge ett exakt svar på vad för påföljd som kommer bli aktuell i detta fall då jag inte vet alla omständigheter. En påföljd kan t.ex.påverkas av personens ålder (då kan straffet sänkas) eller om personen har ett allvarligt missbruk (då kan det bli vård istället för fängelse). Det jag kan göra är att berätta vad som generellt gäller vid narkotikabrott.

Den som olovligen innehar eller brukar narkotika döms för narkotikabrott (1 § narkotikastrafflagen). Straffet för narkotikabrott är fängelse i högst tre år. Om brottet med hänsyn till arten och mängden narkotika samt övriga omständigheter är ringa kan man dömas för ringa narkotikabrott (2 § narkotikastrafflagen). Straffet för ringa narkotikabrott är böter eller fängelse i högst sex månader.

Om din kompis endast hade 1 gram cannabis för eget bruk kommer det troligtvis att bli fråga om ringa narkotikabrott och inte narkotikabrott av normalgraden. Hen kan då dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Som jag sa innan kan jag inte ge ett exakt svar på vilken påföljd som kommer att bli aktuell i kompisens fall men generellt brukar liknande fall leda till dagsböter eller kortare fängelsestraff.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare