Vad kan myndigheten utmäta om min sambo är skuldsatt?

Hej Min sambo är kass på ekonomi. Vi har precis köpt ett hus tillsammans där jag har lagt in hela kontantinsatsen (skrivit skuldebrev) om detta. Han skjuter upp räkningar i sitt namn utan att fråga mig sen har han även en skatteskuld som ska betalas i höst, som han inte kan betala. Hur påverkar detta mig rent ekonomiskt .. de kan inte ta pengar ur vårt hus eller tvinga mig betala hans skuld med mina sparpengar ? Om han hamnar på kronofogden med sina skulder kan de ta våra gemensamma möbler som "jag" inhandlat ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

De lagrum vi kommer titta på i detta fall hittar vi i utsökningsbalken. (UB)

När det gäller utmätning(dvs kronofogden säljer egendom för att täcka skulder) så regleras det först och främst i 4 kap. 17§ UB. Men den bestämmelse vi kommer titta på är 4 kap. 19§ UB.

Era gemensamma möbler till exempel, när myndigheten genomför en utmätning kommer de anse att din sambo är ägare till allt i er gemensamma bostad. De kan alltså utmäta allt i ert hem, om DU inte kan bevisa att det är din egendom. Detta skulle leda till att de kan utmäta era möbler, om du inte kan bevisa att de är dina, via gåvobrev, kvitto eller liknande. (4 kap. 19§ UB)

De kan dock inte ta av dina personliga pengar, dvs inte ur ditt sparkonhttps://lagen.nu/1981:774#K4P19S1to eller några av dina konton.

De kan dock utmäta er bostad. Jag vill dock påpeka att detta är en sista utväg, de vill helst inte utmäta er bostad. Detta gör de dels genom 4 kap. 19§ UB, eftersom du skrev att ni köpt den tillsammans. Även fast den är samägd så kan den utmätas, och inte bara en andel, utan de kan sälja hela, och sen får du din del i pengar. (8 kap. 8§ UB Du skulle kunna invända mot detta med hjälp av dels 8 kap. 8§ UB och dels av 6§ samäganderättslagen där du kan invända att det föreligger särskilda skäl för att du ska få behålla bostaden.

Skulle de inte kunna använda sig av 4 kap. 19§ UB så kan de använda sig av 4 kap. 22§ UB istället som säger att om det föreligger sannolika skäl för att det är din sambos egendom så kan de utmäta den. Detta gör de dock med förbehåll, du kan alltså väcka talan om att bevisa att det är din egendom.

Så en sammanfattning. De kan utmäta allt i er bostad, så länge du inte kan bevisa att du är ägare kan den utmätas. De kan inte ta dina personliga pengar, inte personliga ägodelar så länge du är ägare och kan bevisa det. De kan också ta bostaden, men de gör det sällan så länge de kan ta annat.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare