Vad kan man som konsument kräva av försäljaren när det är fel i en vara?

2021-07-16 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hejsan! En liten fråga. Min pappa har köpt en begagnad bil för 15.000 kr hos en mindre bilfirma. Och nu är det så att nyckel till bilen inte fungerar längre. Pappa köpte först ett nytt batteri till dosan då han trodde att det var den som var slut. Men den funkar ändå inte. Då prövade pappa att öppna det som vanligt med nyckel i bildörren. Men det gick inte heller. Så nu kan han inte använda bilen, och han köpte den i lördags 9 juli. Han fick oxå bara en nyckel. När pappa ringer till dom så säger dom bara att den funkade när du va här. Så vad kan vi göra?
SVAR

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Ni har rätt att kräva att bilfirman avhjälper felet, vilket praktiskt sätt bör innebära att de fixar bilnyckeln eller ger er en ny bilnyckel.

Konsumentköplagen

Då din far köpt bilen hos en bilfirma, som jag antar är en näringsidkare, så är det konsumentköplagen som gäller, (1 § Konsumentköplagen). Enligt lagen så råder det en presumtion om att alla fel på en vara som sålts från en näringsidkare till en konsument redan funnits där innan försäljningen, om felet visar sig inom sex månader från köpet, (20 a § Konsumentköplagen). Det ligger alltså på bilfirman att bevisa att felet uppkommit efter ni köpt bilen. Att bilnyckeln är felaktig verkar det inte finnas några tvivel om då den inte fungerar och om inte bilfirman kan bevisa att ni har orsakat felet kan ni ställa flera krav på bilfirman. Påföljder som ni som konsumenter kan använda er av är i första hand avhjälpande och senare omleverans, prisavdrag, hävning eller skadestånd, (22-30 § Konsumentköplagen).

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus Lagerquist
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1280)
2021-09-19 Går det att ångra köp i butik med stöd av konsumentköplagen?
2021-09-19 Försenad leverans av bil och bilutrustning
2021-09-14 Kan säljaren behålla handpenningen vid en avbeställning?
2021-09-14 Hur ska jag gå till väga för att häva ett köp av en båtmotor?

Alla besvarade frågor (95720)