FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/05/2019

Vad kan man skriva avtal om?

Om jag och min man köper en lägenhet och får kontantinsatse(15%) av min styvpappa hur kan vi göra så att han har någon säkerhet i de pengarna? Kan man skriva något avtal mellan oss tre där det exempelvis står att han får 15% av vinsten vid försäljning? Om vi gör det är det då juridiskt bindande? Eller finns det något annat sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man kan skriva avtal om väldigt mycket, och det är juridiskt bindande. Ni kan tex skriva ett avtal där det står att vid försäljning av huset ska din styvfar få pengar vid försäljningen. Det kan vara en procentsats, 15% som du föreslår, men det kan även vara ett fast belopp.

Ett annat alternativ är att han får 15% av äganderätten i bostaden. Det kan ni antingen göra som att ni ger det till honom som en gåva eller att han är med från början när ni gör köpet.

Oavsett vilket alternativ ni väljer kan vi på Lawline hjälpa er att skriva avtalet. Det kan ni få hjälp med här.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare