Vad kan man göra om någon tar lån i annans namn?

Någon har tagit lån och gjort inköp i annans namn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att ta lån i annans namn kan vara brottsligt. I brottsbalken (BrB) finns allmänna bestämmelser om brott. De brott som kan bli aktuella vid lån i annans namn är framförallt bedrägeri och urkundsförfalskning.

Bedrägeri

Bedrägeri föreligger i de fall någon avsiktligen vilseleder annan att företa eller underlåta att företa en handling, som innebär skada för den vilseledde och vinning för bedragaren.

Straffet för bedrägeri är fängelse i högst två år (9 kap. 1 § första stycket BrB).

Grovt bedrägeri

Bedrägeri kan även bedömas som grovt. De omständigheter som särskilt ska beaktas vid bedömningen huruvida brottet, är grovt är bland annat huruvida gärningen avsett betydande värde (9 kap. 3 § andra stycket BrB).

Straffet för grovt bedrägeri är fängelse i lägst sex månader och högst sex år (9 kap. 3 § första stycket BrB).

Urkundsförfalskning

Urkundsförfalskning är ett led i brottet bedrägeri och föreligger i de fall bedragaren förfalskat annans namn på lånehandlingarna. En förutsättning för att brottet ska vara uppfyllt är att någon obehörigen skrivit annans namn.

Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i högst två år (14 kap. 1 § första stycket BrB).

Påföljd

I det fall någon har tagit lån i annans namn kan personen möjligen åtalas för "bedrägeri medelst urkundsförfalskning". Båda brotten har fängelse i straffskalan. Detta innebär dock inte att den som begår brotten alltid ådöms fängelsepåföljd, utan domstolen genomför en bedömning, varpå även villkorlig dom (ett vanligt straff för så kallade "förstagångsförbrytare") kan komma ifråga.

Jag rekommenderar att den som utsatts upprättar en polisanmälan.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare