Vad kan man göra om någon med utvecklingsstörning vilseletts till att ingå avtal?

Hej det är så att min pojke som är förstånshandikappad har blivit lurad av en tjej kompis att ta en mobiltelefon i sitt namn på 13500 kr plus att hon har lurat honom på 6500kr oxå vi har spärrat telefonen hon lovar att han ska få telefonen men han har inte fått den än hon kommer med ursäkter hela tiden. Kan man ta henne till rättegång om detta . Mvh Rosemarie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal som ingås under påverkan av psykisk störning är ogiltiga

Du har möjlighet att lämna tillbaka mobiltelefonen till den som sålde den till din son. Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är nämligen ogiltig (lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av psykisk störning). Ni således gå till butiken och returnera mobilen.

Betalningsföreläggande

Om din sons vän trots ovan fortsätter att undvika att ge tillbaka mobilen och/eller pengarna, har ni även möjlighet att i sista hand ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att tvinga fram betalningen (1-2 §§ lag om betalningsföreläggande och handräckning). Om hon bestrider er ansökan, kan ni välja att gå vidare till domstol (33-37 §§ samma lag). Läs mer här, på Kronofogdens hemsida.

Sammanfattning

Mitt råd till dig är att återigen ta kontakt med din sons vän och medvetandegöra henne om att avtalet som ingåtts i sig är ogiltigt pga. lag om verkan av avtal, som slutits under påverkan av psykisk störning och att hon gör bäst i att återlämna mobilen till er så att ni (om ni vill) kan returnera den. Ni kan även upplysa henne om att ni avser ansöka om betalningsföreläggande om hon inte samarbetar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare