FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/07/2021

Vad kan man göra om man inte får svar från ett utländskt företag man köpt en vara ifrån?

Hej! Jag har beställt en vara från utomlands och betalad med min visa kort. Jag har inte fått något svar från dem när jag skriver mejl till företaget. Det har gått en vecka och ingen leverans uppgifter alls. Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan handlar om bristande information om leverans från ett utländskt företag som du har köpt en vara av via nätet.

Det första att göra i din situation är att se över vilken leveransinformation som framgår på företagets sida och specifikt för den vara du har beställt. Ibland kan det förekomma att leveranstiden är längre, speciellt om det är produkter som ska tillverkas på beställning eller skickas från en annan leverantör.

Gällande lagstiftning

Om webbsidan du köpt varan på vänt sig mot svenska konsumenter, exempelvis om företaget marknadsfört sig i Sverige till svenska konsumenter eller om språket och valutan på webbsida är på svenska, så ska företaget förhålla sig till svensk lagstiftning. Kolla med butiken om det finns något företag i Sverige eller inom EU som kan hjälpa till om problem uppstår.

Om det är lagstiftningen i företagets land som gäller är det inte säkert att du har rätt att ångra eller reklamera en beställning på samma sätt som om företaget finns i ett EU-land. Då är det viktigt att ta reda på vilka riktlinjer företaget har. Köpvillkoren och reglerna för ditt köp ska finnas på företagets webbplats.

Kräva leverans och häva köp enligt svensk lagstiftning

Att det har gått en vecka utan kontakt med företaget behöver inte vara en indikation på att företaget är oseriöst. Har det däremot gått över 30 dagar sedan köpet och varan inte har levererats, eller varan inte levereras inom utlovad, så räknas varan enligt lag som försenad. I första hand ska då företaget krävas på en leverans av varan. I andra hand kan du häva köpet, vilket betyder att köpet återgår och att du inte längre ska vara betalningsskyldig för köpet och att företaget inte ska leverera varan.

Efter 30 dagar (från avtalets ingående) ska du uppmana företaget att leverera varan inom en rimlig tilläggstid, om detta inte görs har du rätt att häva köpet. Det är först när köpet hävs som du har rätt att kräva tillbaka pengarna från företaget. Att köpet hävs betyder att köpet återgår och att du inte längre behöver genomföra köpet.

Sätt att gå vidare med ärendet

Om du och företaget inte kommer till en lösning vid en tvist eller företaget inte svarar på dina mejl kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. Det är kostnadsfritt och kan göras via deras hemsida. Du kan också vända dig till din kommunala konsumentvägledning för ytterligare information och stöd via denna sidan. Det finns dock inga garantier att företag utanför EU kommer att följa ARN:s rekommendationer.

Du är även varmt välkomna att boka juridisk rådgivning med någon av våra erfarna jurister på info@lawline.se.

Hoppas att det går bra med ditt köp och att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare