Vad kan man göra om man bor i radhus och hör smällar på natten?

Hej, jag bor i radhus och har hört smällar i mitten av natten (22 - 00) nu 4 dagar av 5 dagar. Det är klart att det är ungdomar som håller på men det är väldigt störigt. Kan jag på något sätt ta tag i detta utan att behöva gå ut och leta upp var? Typ ringa polisen för att klaga på störande ljud i mitt område när det väl händer? Det stör sömnen ganska mycket. Vill dock inte slösa polisens tid om det inte går att göra någonting åt. Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis tillämpas bostadsrättslagen (1991:614) på din fråga, då jag tolkar frågan som att du bor i en bostadsrätt.

Du ska inte behöva tåla störningar på natten

Dessa störningar ska du inte behöva tåla. Men, det är inte polisen du ska vända dig till utan till hyresvärden. I 7 kap. 9 § bostadsrättslagen framgår det att en bostadsrättshavare inte ska störa sina grannar så att det kan försämra grannarnas bostadsmiljö. I fallen då störningar förekommer så ska bostadsrättsföreningen ge bostadsrättshavaren en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra, samt underrätta socialnämnden om störningarna. Det är alltså din bostadsrättsförening som har ansvaret att se till att störningarna upphör. Skäliga störningar ska kunna tålas, exempelvis under dagtid, men på natten ska man självklart kunna sova utan problem.

Om störningarna inte upphör kan grannen behöva flytta

Om grannarna blir tillsagda av föreningen men ändå inte bättrar sig kan de bli tvungna att flytta därifrån (7 kap. 18 § femte punkten bostadsrättslagen), vilket kan aktualiseras efter att en tillsägelse getts. I din situation har dock ingen tillsägelse getts än.

Råd och rekommendationer

Jag råder dig till att kontakta föreningen och förklara situationen. Föreningen ska ansvara för att du ska ha en bra bostadsmiljö. Inte sällan finns ofta en störningsjour att ringa på kvällstid. En rekommendation är även att kolla upp det lite närmare, för att se om ni har en sådan där du bor. Isåfall kan det vara en tillfällig lösning att ringa störningsjouren. Men att komma till bukt med de generella störningarna (då det verkar vara ett återkommande problem) vore som sagt den bästa lösningen att kontakta bostadsrättsföreningen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att störningarna snart upphör!

Emil WellanderRådgivare