Vad kan man göra om hyresvärd nekar andrahandsuthyrning?

Hej

Hyresvärden nekar andrahandsuthyrning . Jag ska jobba utomlands max i ett år . Men han säger nej fortfarande.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresfrågor behandlas i 12 kap Jordabalken, JB. För att kunna hyra ut lägenhet i andrahand krävs hyresvärdens samtycke/tillstånd (12 kap 39 JB). Undantag finns stadgad i 12 kap 40 § JB som anger att andrahandsuthyrning får ske om hyresnämnden godkänner det. Eftersom din hyresvärd nekar, så kan du vända dig till hyresnämnden.

Det hyresnämnden gör är att bedöma om tillstånd kan lämnas. Tillstånd ska lämnas om hyresgästen på grund av tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelser har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och att hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke (12 kap 40 § 2 st JB). Hyresnämndens beslut går inte att överklaga. Det är dock möjligt att göra en ny ansökan om man vill ange nya skäl för andrahandsuthyrningen.

Om du väljer att vända dig till hyresnämnden så kommer ansökan skickas vidare till hyresvärden som då ska få yttra sig. Om hyresvärden inte vill gå med på uthyrningen, kallar nämnden hyresvärden och hyresgästen till ett sammanträde. Mitt råd till dig är att inte hyra ut i andrahand utan tillstånd från varken hyresvärden eller hyresnämnden, eftersom risken är att du blir av med hyresrätten (se 12 kap 42 § p 3 JB).

Avslutningsvis kan du vända dig till hyresnämnden och om din hyresvärd fortfarande nekar, så blir det ett sammanträde där hyresnämnden avgör om du har beaktansvärda skäl osv.

mvh

Therese AxénRådgivare