FrågaEKONOMIÖvrigt13/05/2020

Vad kan man göra om bank nekar ansökan om bolånelöfte?

Hej!

Jag och mina två syskon vill köpa ett hus tillsammans. Tyvärr får vi oftast avslag från bankerna bara på grund av att vi är syskon. Detta begränsar vår valfrihet betydligt mycket. I och med att det inte finns något lag som förhindrar oss av att köpa tillsammans så tänkte vi be om tips och råd om hur vi på bästa sätt kan övertala banken att bevilja lånet.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dessvärre är detta inte en fråga som regleras juridiskt. Detta eftersom att bankerna inte har någon juridisk skyldighet att bevilja en ansökan om lån. Ett tips är att försöka vända sig till flera olika banker samt att göra vad som är möjligt för att förbättra privatekonomin, till exempel genom att lösa blancolån.

Varma lyckönskningar,

Sabrina CuranRådgivare