Vad kan man göra när ens tidigare sambo inte hämtar sina saker?

Hej. Jag och min sambo separerade för snart två år sedan. Bodelning gjordes och jag bor kvar i huset. Nu till problemet. Min sambo har fortfarande kvar saker i huset som är hennes, trots att jag bett henne hämta dessa ett flertal gånger. Hur kan jag göra för att bli av med alla saker? Har hon rätt att förvara dessa hos mig hur länge som helst? I bodelningen står det inget som kan hjälpa vad jag kan se.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du kan begå ett brott om du väljer att flytta på din sambos saker
Du som bor i bostaden har inte rätt att själv flytta din sambos saker. D.v.s. att du på något sätt gör dig av med dem. Skulle du göra det begår du brottet olovligt förfogande så länge din tidigare sambo inte givit dig tillåtelse att göra dig av med hennes saker (10 kap. 4 § Brottsbalken).

Din sambo kan begå brott genom att inte hämta sina saker
Genom att låta sina saker ligga kvar hos dig påverkar din sambo din besittning till bostaden eftersom att användbarheten begränsas. Eftersom du har bett henne att hämta sina saker och hon inte gjort det, kan besittningen anses rubbad och din sambo kan begå brottet egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § Brottsbalken). Hon har således inte rätt att lämna kvar sina saker hos dig hur länge som helst.

Vad du kan göra
Du kan börja med att påpeka att hennes förvarande av saker hos dig kan vara brottsligt då du flertalet gånger bett henne att hämta dem. Du kan även sätta en tidsram inom vilken du vill att hon hämtar sakerna innan du väljer att gå vidare med en polisanmälan.

Vidare kan du vända dig till Kronofogden och ansöka om en vanlig handräckning, vilket kostar 300 kronor. Det innebär att Kronofogden kontaktar din sambo med kravet om att hämta tillbaka egendom. Din sambo kan antingen gå med på att göra det du begär eller bestrida kravet. Om din sambo bestrider din ansökan får du bedöma om du vill att ärendet ska lämnas över till tingsrätt för prövning. Om din sambo inte alls svarar så har Kronofogden möjlighet att hämta sakerna hos dig på din sambos bekostnad. Tänk däremot på att kan din sambo inte betala den kostnaden behöver du stå för kostnader som uppstår när Kronofogden verkställer sitt beslut.

Sammanfattning
Du kan börja med att uppmana din sambo om att hon begår ett brott genom att inte hämta sina saker. Lika så med möjligheten att kontakta Kronofogden. Ge henne sedan en skälig tidsram att hämta sina saker innan du vänder dig till polisen alternativt Kronofogdemyndigheten.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare