Vad kan man göra åt en aggressiv katt?

Hej

En katt som bor i mitt villaområde kom hem till mig. Han stod en meter framför mig och hoppade på mitt huvud. Jag fick tasarna på kinden och bakhuvudet. Jag fick djupa så och fick åka in till akuten. Det var nära att jag blev blind. Jag fick penicillin och stelkramsprutan. Jag stannade hemma hela veckan och kunde inte jobba pga skador.

Jag har tagit reda på att katten är okastrerad. Jag har pratat med ägaren och han sa att det är inte olagligt att ha en okastrerad katt. Katten rör sig fritt på våran gata. Jag äger två kastrerade hankatter och de beter sig fint. Jag fick ersättning av min försäkring. Jag är rädd för att bli attakerad igen. Katten kommer till min altan ibland.

Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till hundar och katter finns det regler för hur husse och matte om vilket ansvar de har för sina djur. I hund och kattlagen framgår det att katter och hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador och avsevärda olägenheter, 1 §. Ett normalt beteende för katter är att gå runt ute och är därmed helt lagligt att ha dem ute. Till skillnad för när det gäller hundar finns det inte ett strikt ansvar för när katten orsakar skador, om ägaren inte agerat vårdslöst. Det som kan sägas är att om detta sker igen att katten är väldigt aggressiv kanske man måste prata med ägaren och förklara att denna katt kan ni inte ha ute. Att skrämma bort en katt som kommer in på tomten där du befinner dig, borde dock vara ett normalt beteende. Om katten kommer igen får du nog skrämma bort den eller prata med dina grannar om det obehag du känner.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare