Vad kan man få för straff vid ringa narkotikabrott?

Hej, Jag blev stoppad av aina hade 0.05/0.07 gram koks på mig.. Men dom gjorde inget drogtest på mig, men vill veta vad för straff jag kan få för det här?? Har dömts förut för ringa narkotikabrott 1 gång.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som innehar narkotika döms för narkotikabrott (1 § narkotikastrafflagen). Ifall det rör sig om små mängder narkotika, likt i det här fallet, är brottet att se som ringa (2 § narkotikastrafflagen). Straffet för detta är böter eller fängelse i upp till sex månader. Du skriver att du dömts tidigare, vilket i vissa fall kan verka i försvårande riktning vid straffmätningen (29 kap. 4 § BrB).

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare