Vad kan jag straffas för om jag råkat köpa stöldgods?

Vad händer om jag köpt stöldgods? Hej ! Jag köpte en iphone på facebook av en tjej för 10000kr. Jag testade allt på plats och det funkade. Men när jag kom hem och satt i sim kortet så funkar det inte. Jag kontaktade säljare på engång och hon förklarade massor men jag sa att vill lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaks. då slutade han svara mig och blockera mig. Jag kontakta Tre operatör för för att fråga om mobilen och sa att det är låst på grund av stulen anmälan. Jag gjorde då polisamälan på engång. Jag betalade med swish och då har man namn och tel nummer till säljare. och allt info om köpet. kan jag dömas för brottet häleri? mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och lagrum

Jag tolkar det som att du köpt en iphone via facebook och att du senare fått reda på att mobilen är anmäld som stulen. Du undrar nu ifall du kan dömas för brottet häleri. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av brottsbalken (BrB).

Jag kommer redogöra för både häleri och häleriförseelse.

Häleri

Den som köper stöldgods döms för brottet häleri till fängelse i högst två år (9 kap 6 § BrB). Eftersom inget annat framgår av paragrafen gällande brottet häleri faller vi tillbaka på en huvudregel om att det krävs uppsåt för att man ska kunna dömas för brott (1 kap 2 § första stycket BrB). I detta fallet innebär det att du måste vara medveten om att det var just stöldgods du köpte för att du ska kunna dömas för brottet häleri. Därför kommer du inte kunna dömas för häleri om du var omedeveten att du köpte stöldgods.

Häleriförseelse

Häleriförseelse är en mildare variant av brottet häleri och en annan skillnad är att detta brott inte kräver uppsåt. Detta brott har istället ett krav på oaktsamhet. Det som krävs för att dömas för häleriförseelse är att den personen som köpt stöldgodset inte insåg att det var stöldgods men hade skälig anledning att anta att det förelåg ett brott. Straffet för häleriförseelse är böter eller fängelse i högst 6 månader (9 kap 7 § andra stycket BrB). Här handlar det alltså om olika faktorer som gör att du borde ha insett att det var stöldgods. Sådant som kan spela in här är exempelvis om varan säljs långt under marknadspris eller att det inte finns något kvitto. I din fråga framgår det inte någonting som tyder på att du skulle ha anledning att misstänka att något var lurt/ att ett brott förelåg. Jag vet dock inte om de övriga omständigheterna men av de som framgår i frågan finns det inget som tyder på att du borde ha gjort dig skyldig till häleriförseelse.

Sammanfattningsvis kan du inte ha gjort dig skyldig till brottet häleri eftersom du inte hade någon vetskap om att det var stöldgods som du köpte. Häleriförseelse kan du dömas för om det finns faktorer som gör att du borde misstänkt att det var stöldgods. Några sådana faktorer framgår dock inte i din fråga men jag saknar information om det fanns några andra sådana faktorer.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du några andra frågor är du alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare