Vad kan jag kräva av hantverkare i dröjsmål?

Hej vi har anlitat en hantverkare för total renovering av ett badrum vi betalde enl avtalat summan som gjordes upp före det var färdigt .

Enligt kontrakt skulle då badrummet vara färdigt mars 2018. Badrummet står nu nästan färdigt frånsett del av taket som inte är målat det är ej heller tätt runt en av spotlightsen i taket. Har varit i kontakt med företaget V.14 då utlovades att det skulle vara färdigt under veckan . Det har nu gått 1.v till och inget händer !

Vad kan vi kräva ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är en privatperson som har anställt en hantverkare som jobbar på ett företag så är reglerna i konsumenttjänstlagen (KtjL) tillämpliga.

Hantverkaren är i dröjsmål

Eftersom hantverkaren inte har avslutat renoveringen av badrummet i mars 2018 enligt kontraktet så är hantverkaren i dröjsmål. (24 § KtjL)

Det du kan kräva

Du kan välja mellan att kräva att hantverkaren utför tjänsten eller att häva avtalet. Dessutom kan du kräva skadestånd av hantverkaren. (25 § KtjL)

Du kan kräva att hantverkaren gör klart renoveringen av badrummet.

Du har rätt att kräva att hantverkaren gör klart det sista av badrumsrenoveringen. Hantverkaren är inte skyldig att utföra renoveringen endast om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna, eller om utförandet skulle medföra olägenheter eller kostnader för hantverkaren som är oskäligt stora i förhållande till ditt intresse av att avtalet fullföljs. Om ett hinder som nu nämnts upphör inom rimlig tid, får du dock kräva att hantverkaren gör klart arbetet. (28 § KtjL)

Häva avtalet

Om hantverkarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för dig får du häva den del av avtalet som återstår för hantverkaren att utföra. (29 § KtjL) Som jag förstår det är det som återstår, och det du alltså kan häva, den del av taket som inte är målat och tätningen runt spotlightsen i taket.

Skadestånd

Hantverkaren är skyldig att ersätta dig för den skada som du har tillfogats på grund av hantverkarens dröjsmål. Detta gäller så länge hantverkaren inte kan visa att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte skäligen hade kunnat undvika eller övervinna. (31 § KtjL)

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med allting!

Med Vänliga Hälsningar

Annelie BurströmRådgivare