Vad kan jag göra om styrelsen i enbostadsrättsförening inte åtgärdar ett fel som de ansvarar för

Hej, Jag äger en bostadsrätt på 8e våningen där ett glas på balkongen spruckit och som nu gör att vi ej kan vistas på vår balkong (Vi har barn) Glaset är ett säkerhetsglas och det enda som skyddar, och är enbart fäst i golvet på balkongen (design) men nu när glaset är trasigt så svajar det då det enbart hålls ihop av det plast laminat som är menar glaspartierna i själva glaset.

Har haft 2 glasmästare här som konstaterar konstruktionsfel i kombination med glaset. Styrelsen är informerad och tar det som garantiärende med byggherren ett ärende som kan pågå i oviss tid och detta är vår enda vädrings punkt i lägenheten men vi kan inte ha denna dörr öppen då fallrisk förekommer.

Vet att styrelsen ansvarar för yttre delar på fastigheten (denna del) men jag vill påskynda detta med åtgärd och sen får de ta twisten med garantifrågan med byggherren.

Kan jag stämma styrelsen för att de inte agerar snabbt då dett är fara för liv att nyttja denna yta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din situation som att fönstret har varit trasigt en längre tid, med tanke på att du har haft två glasmästare där, samt att ingen garantiåtgärd har gjorts.

Beroende på hur gammalt huset är kan garantin gälla precis som styrelsen påpekar.

Styrelsen har dock ansvar för att hålla huset och marken i gott skick enligt 7 kap 4 § bostadsrättslagen. Precis som du skriver finns det ett ansvar för föreningen för vissa delar och ett ansvar för bostadsrättsinnehavaren för att hålla lägenheten i gott skick, se 7 kap 12 § bostadsrättslagen.

Fönstret är en del av fasaden, därmed blir föreningen ansvarig. I det fall styrelsen inte åtgärdar fönstret har du rätt till avdrag på din årsavgift enligt 7 kap 2 § bostadsrättslagen. Föreningen blir även ansvarig i det fall det sker en olycka i samband med det trasiga fönstret. Exempelvis om det faller ner mot marken och någon blir skadad.

Sammanfattning

Fönstret är föreningens ansvar att åtgärda. Eftersom du har meddelat styrelsen, men det verkar inte ha hänt någonting, kan du kräva skälig nedsättning av årsavgiften för den tid som fönstret är trasigt.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare