FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/04/2022

Vad kan jag göra om storleken på bostadsrätten som jag har köpt är felaktig?

hej, jag har en fråga. köpte en bostadsrätt 67 m2 för ca 4år sedan. har nu funderat på att sälja den. har pratat med en mäklare. tittade på en lägenhet 67 m2 i mitt hus för att jämföra, och konstaterade att min lägenhet kändes mindre. jag mätte själv och tror att det kan skilja så mkt som 20kvm!. säljaren har intygat att det är 67kvm, vilket också framgick av mäklarens annons. däremot finns en skrivning i bostadsfakta som mäklarens satt ihop att" 67 kvm denna area kan av olika skäl vara felaktig. den köpare som anser att arean är av betydelse för köpet bör därför vidta en uppmätning." vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du köpte en bostadsrätt för ungefär fyra år sedan, att denna (bostadsrätten) ska vara 67 kvadratmeter (m²) enligt säljaren och mäklarens annons, men i själva verket tycks vara betydligt mindre och att du därför undrar vad du kan göras åt saken.

Bostadsrätter utgör lös egendom och tillämplig lag är därför köplagen (KöpL).

Fel i bostadsrätten

Om bostadsrättens art, mängd, kvalitet och/eller andra egenskaper inte stämmer överens med avtalet, är bostadsrätten inte avtalsenlig. Om bostadsrätten inte är avtalsenligt, föreligger ett s.k. konkret fel (17 § KöpL). Detta innebär alltså att om den felaktiga storleken på bostadsrätten lades fram i anslutning till överlåtelsen – vilket ju har skett i ditt fall –, är bostadsrätten mest sannolikt också behäftad med fel (NJA 2016 s. 237).

Om köparen inte lyckas påvisa att bostadsrätten är felaktig enligt 17 § KöpL, kan han eller hon även göra gällande att bostadsrätten är felaktig enligt 18 § KöpL. Detta kan du läsa mer om här.

Vilka felpåföljder kan köparen göra gällande?

Om varan är felaktig enligt 17 eller 18 §§ KöpL, får köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd (30 § KöpL).

Köparen undersökningsplikt och skyldighet att reklamera felet inom skälig tid

För att köparen överhuvudtaget ska få åberopa att varan är felaktig och alltså göra gällande någon av nu nämnda felpåföljder, krävs emellertid att han eller hon reklamerar felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet genom att lämna säljaren ett meddelande därom. Om köparen som senast inte har reklamerat felet inom två år från det att han eller hon tog emot varan, har han eller hon förlorat rätten att åberopa felet och göra felpåföljder gällande (32 § KöpL).

Detta innebär tyvärr alltså att du har gått miste om möjligheten att åberopa felet i din bostadsrätt, eftersom du köpte den (bostadsrätten) för ungefär fyra år sedan och inte ännu har reklamerat felet. Att köparen går miste av möjligheten att reklamera felet motiveras av att köparen efter köpet också har en skyldighet att så snart omständigheterna medger det undersöka varan i enlighet med god affärssed (31 § KöpL). Om köparen i detta skede låter bli att undersöka varan, innebär alltså det i förlängningen att köparen inte reklamerar felet i tid och går miste om möjligheten att åberopa det (NJA 2016 s. 237).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är en bostadsrätt alltså behäftad med fel, om dess boyta avviker från den storlek som lades fram i anslutning till överlåtelsen. Köparen kan då kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Detta gäller emellertid inte om felet inte har reklamerats inom två år. Eftersom du inte har reklamerat felet inom två år är min bedömning därför tyvärr att du har gått miste om möjligheten att göra felet gällande.

Hoppas ändå att mitt svar var till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare!

Om du behöver ytterligare hjälp rekommenderar jag också att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan enkelt boka en tid här.

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare