Vad kan jag göra om någon har beställt hem varor till mig i mitt namn?

Jo det är så att någon jävlas med mig och beställer hem saker som jag inte beställt. Det började med "Min Häst" tidningar, sen "Kalle Anka" tidningar, och idag fick jag hem en tidning från "Stickskolan" med en faktura eftersom någon beställt detta i mitt namn. Jag fick också veta att det ska kolla många fler eftersom den här personen då anmälde mig till deras kurs och då kommer det hem en tidning varje månad.

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du väljer att vända dig till Lawline med dina funderingar!

Jag tolkar din fråga på så sätt att du vill ha lite allmän, juridisk hjälp angående din situation, där någon har beställt hem tidningar i ditt namn till dig utan ditt medgivande. Personen har dessutom anmält dig till en kurs. För att kunna svara på dessa funderingar så får vi gå in i Brottsbalken (BrB) och kika.

Det kan vara på tal om olovlig identitetsanvändning

Det kan möjligtvis först och främst vara på tal om olovlig identitetsanvändning. Detta eftersom någon har beställt hem saker till dig i ditt namn, och då det resulterar i en olägenhet för din del. Straffet för detta brott är böter eller fängelse i högst två år (BrB 4 kap 6 b §).

Praktiska råd till dig

Jag skulle först och främst råda dig till att polisanmäla det hela, om du inte redan har gjort det. Du kan ringa 114 14 eller besöka polisens hemsida, för att göra en polisanmälan.

Jag skulle också råda dig att ta kontakt med företagen bakom "Min häst", "Kalle Anka" och "Stickskolan" , och förklara situationen. Det är nämligen viktigt att du bestrider eventuella fakturor, för att de ska kunna ta bort fakturorna och häva köpen. Du kan även vända dig till Konsumentverket, för att få mer råd och hjälp angående detta.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med din problematik, och önskar ett stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare