FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/12/2023

Vad kan jag göra om jag misstänker att jag inte är fader till barnet?

Hej. Jag misstänker att jag inte är far till ett barn. Jag har aldrig haft kontakt med barnet och modern var med två män samtidigt. Hur går jag tillväga för att häva faderskapet. Modern är tillsammans men andra manen. Detta hände 2006. Vad kan jag göra? Hur kan jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du misstänker att du inte är far till ett barn, och du undrar hur du kan gå tillväga för att häva faderskapet.

Hävande av faderskap

Regler om vilka som ska anses vara föräldrar till ett barn finns i Föräldrabalken (FB). Om modern är gift vid barnets födelse så anses den man hon är gift med vara barnets far, i enighet med 1 kap 1 § FB, vilket kallas faderskapspresumtion. Om kvinnan inte är gift ska faderskapet fastställas genom bekräftelse eller dom, enligt 1 kap 3 § FB. Vidare är socialnämnden skyldig att försöka utreda vem som är far till ett barn och se till att faderskapet fastställs, i enlighet med 2 kap 1 § FB

Om det senare visar sig att den som lämnat bekräftelsen inte är far till barnet, ska en domstol förklara att bekräftelsen saknar verkan mot  honom, vilket innebär att faderskapet upphävs, i enlighet med 1 kap 4 § FB

Talerätt vid faderskap

Om en man som är gift med en födande kvinna vill att faderskapspresumtionen ska upphävas för att han inte är barnets far, kan  han väcka talan om detta vid domstol, i enlighet 3 kap. 1 § FB

Vem som har rätt att föra en talan om upphävande av faderskap som  fastställts genom bekräftelse eller dom, alltså när föräldrarna inte är gifta med varandra, finns inte lagreglerat. Enligt rättspraxis (tidigare avgjorda rättsfall) anses barn ha rätt att föra sådan talan. Detta innebär i praktiken att den man som har fastställts som far åt ett barn genom bekräftelse eller dom, inte har talerätt i domstol gällande upphävande av faderskapet, om han misstänker att han inte är barnets biologiska fader. Alltså som i ditt fall.

En bedömning i ditt fall

I enlighet med din fråga förstår jag det som att du och modern till barnet inte är gifta, och att faderskapet därför fastställts genom bekräftelse, som socialnämnden har godkänt, eller genom dom

Du kan emellertid inte vända dig direkt till domstol för att få faderskapet utrett och eventuellt upphävt då du inte har talerätt (vilket du behöver ha för att kunna väcka talan i domstol). Däremot har barnet talerätt, men det förutsätter att barnet företräds av någon, vilket exempelvis skulle kunna vara barnets mor.

Däremot ligger det i ett barns intresse att det rättsliga och biologiska föräldraskapet överensstämmer och det är därför viktigt att faderskapet utreds ordentligt. Socialnämnden har skyldighet att utreda faderskapet till ett barn och ska då inhämta upplysningar från modern och andra personer samt verka för blodundersökning, det vill säga DNA-prov.

Således, rekommenderar jag dig att vända dig till Familjerätten i din kommun, vilket är en del av socialnämnden, och de kan utreda faderskapet och sedan hjälpa dig vidare. Lycka till!

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare