FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt26/12/2018

Vad kan jag göra om en veterinär gjort fel?

Hej!

Lämnade in min hund hos en veterinär pga att ena ögat hade skadats pga rinnande öga som torkat och skurit upp ögat.

Dom skulle operera bort ögat men av misstag säger dom så skadade dom de andra ögat och ser inte ut som att de kommer klara sig, utan man pratar nu om att tvingas avliva hunden.

Är extremt jävla förbannad just nu på den inkompetens som visats, och dom försökte be om ursäkt för deras misstag.

Vill nu då stämma denna veterinär som utförde operationen efter som de är ett sinnessjukt händelseförlopp som kommer sluta i de värsta tänkbara sätt. Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Lämnade in min hund hos en veterinär pga att ena ögat hade skadats pga rinnande öga som torkat och skurit upp ögat.

Dom skulle operera bort ögat men av misstag säger dom så skadade dom de andra ögat och ser inte ut som att de kommer klara sig, utan man pratar nu om att tvingas avliva hunden.

Är extremt jävla förbannad just nu på den inkompetens som visats, och dom försökte be om ursäkt för deras misstag.

Vill nu då stämma denna veterinär som utförde operationen efter som de är ett sinnessjukt händelseförlopp som kommer sluta i de värsta tänkbara sätt. Hur går jag tillväga?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i lagen om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård samt skadeståndslagen (SkL).

Det finns två tillvägagångssätt som du kan vidta; disciplinpåföljd och skadestånd.

Disciplinpåföljd

Djurhälsopersonal har en skyldighet att fullgöra sina arbetsuppgifter i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet och ska iaktta noggrannhet och omsorg vid vården (Lag om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård 2 kap. 1 §).

Om personalen uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter dessa skyldigheter får disciplinpåföljd åläggas (Lag om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård 6 kap. 1 §).

Genom att veterinären skadat det andra ögat och att hunden nu kanske behöver avlivats kan det vara så att veterinären inte fullgjort sina uppgifter i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, och kan dessutom brustit i sin noggrannhet. Veterinären kan då åläggas en disciplinpåföljd.

Har veterinären varit grovt oskicklig vid utövningen av sitt yrke kan även dennes legitimation återkallas (Lag om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård 6 kap. 6 § första stycket första punkten).

Du kan anmäla veterinären till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård och detta ska göras skriftligt (Lag om verksamhet inom djurens hälso- och sjukvård 7 kap. 7 §).

Klicka här för att komma till Ansvarsnämndens instruktioner för hur anmälan ska göras.

Skadestånd

Har veterinären av vårdslöshet orsakat skadan på din hund ska veterinären ersätta skadan (SkL 2 kap. 1 §). Det rör här alltså en ersättning i pengar.

Skadan på din hund räknas som en sakskada. Det kan vara svårt att göra en bedömning vilket belopp som ska betalas som skadestånd. Skadeståndet omfattar ersättningen för hundens ekonomiska värde och övriga kostnader du haft till följd av skadan på din hund (SkL 5 kap. 7 § första och andra punkten).

Trots att hunden kanske har ett lågt ekonomiskt värde kan veterinärkostnader som tillkommit efter skadan vara höga. Högsta domstolen har uttalat att det går att få ersättningar för sådana veterinärkostnader även om det rör sig om stora summor i förhållande till djurets värde (NJA 2001:61 I och II).

Bedömningen är här objektiv och kan framstå som väldigt kall, hänsyn tas bland annat inte till affektionsvärde. Du bör yrka på återanskaffningsvärdet av en likvärdig hund.

Eftersom veterinären är en arbetstagare (så länge det inte rör sig om någon enskild firma eller liknande) kommer arbetsgivaren vara den som har skadeståndsansvaret (SkL 4 kap. 1 §). Du bör därför rikta skadeståndet mot arbetsgivaren.

Slutsats och råd

Du kan alltså anmäla veterinären till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård, samt kräva skadestånd av kliniken/arbetsgivaren.

Gällande skadeståndet skulle jag rekommendera dig att kontakta kliniken för att komma överens om en summa. På detta sätt kan du slippa en utdragen rättsprocess i domstol. Kommer ni inte överens kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten (se här för hur du gör).

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare