Vad kan jag göra om en person har saker i mitt förråd som hen inte hämtar?

Hej jag undrar om en person får lägga sina saker i någon annans lägenhets förråd?. Vad händer med sakerna om hen inte hämtar sina saker som hen har i mitt förråd som jag har tillsammans med min lägenheten rent juridiskt?. vad kan jag göra? Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad du kan göra om någon har lämnat sina saker i ditt förråd och sen inte kommer och hämtar dem. Jag förutsätter att du känner personen som har lämnat föremålen.

För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av brottsbalken (BrB) samt Kronofogdemyndighetens hemsida. I slutet hittar du en sammanfattning av mitt svar.

Du har inte rätt att sälja, slänga eller flytta sakerna

Jag förutsätter att de saker som är lämnade i ditt förråd inte är ägda av dig utan av personen som har lämnat dem. Eftersom att du inte är ägaren har du inte rätt att göra dig av med sakerna, trots att ägaren inte kommer och hämtar dem. Om du skulle slänga eller sälja sakerna, skulle du göra dig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § BrB).

Du har heller inte tillåtelse till att använda eller flytta på sakerna, då detta skulle innebära att du gör dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande innebär att någon olovligen tar, brukar eller tillgriper något som tillhör någon annan (8 kap. 8 § BrB).

Att lämna saker hos någon annan

Det är heller inte tillåtet för den här personen att lämna saker hos dig som inte vill ha sakerna. På detta sätt kan även personen som lämnat föremålen göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § BrB.

Vad kan du göra?

Först och främst skulle jag rekommendera dig att återigen ta kontakt med personen som har sina saker i ditt förråd och be personen hämta föremålen. Du kan meddela att det utgör ett brott att lämna sina saker hos någon annan olovligt och därmed rubba användningen av, i detta fall, ett förråd.

Vanlig handräckning

Om personen fortfarande inte hämtar sina saker, kan du ansöka om så kallad vanlig handräckning hos Kronofogden. Ansökan ska innehålla personuppgifter för alla inblandade samt vad du som ansöker vill att den andra personen ska göra och varför. Ett föreläggande skickas sedan till personen som ansökan avser, som sedan antingen kan göra vad ansökan begär, ignorera eller bestrida ansökan.

Om personen därefter hämtar sina saker ska du ta tillbaka din ansökan från Kronofogden. Däremot, om personen ignorerar ansökan och inte hämtar sina saker, fattar Kronofogdemyndigheten ett beslut om att personen ska hämta sina saker och med detta kan du även ansöka om verkställighet av beslutet. I det fall personen invänder mot kravet om att hämta sina saker, det vill säga anser att det är ett felaktigt krav, får du ta ställning om du vill driva ärendet vidare till domstol, annars läggs målet ner hos Kronofogden.

Mer om vad vanlig handräckning innebär och hur du ansöker hittar du på Kronofogdens hemsida.

Eftersom egenmäktigt förfarande utgör ett brott, är en möjlighet att anmäla detta till polisen. Jag skulle dock rekommendera att först och främst ta till åtgärderna ovan.

Sammanfattning

Jag förstår att du varken har plats eller vill ha hand om de här sakerna som personen lämnat i ditt förråd. Dessvärre kan du själv inte slänga eller flytta på saker du inte äger utan att riskera att göra dig skyldig till brotten egenmäktigt förfarande och olovligt förfogande.

Vad du kan göra är att ansöka om så kallad vanlig handräckning hos Kronofogdemyndigheten, vilket innebär att myndigheten uppmanar personen att uppfylla ditt krav, det vill säga hämta sina saker.

Eftersom även den här personen som äger dessa föremål riskerar att göra sig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande, är det möjligt att göra en polisanmälan. Jag skulle dock rekommendera dig att först kontakta personen igen och förklara situationen.

Hoppas detta har gett dig svar på din fråga! Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare