FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt23/10/2018

Vad kan jag göra om en person bosatt sig på min mark?

Har en person som bor i ett eget byggt skjul i min skog utan lov. Vad kan jag göra för att bli fri denna person från min privata skog?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett alternativ du har är att ansöka om särskild handräckning. En särskild handräckning ansöker man om när någon utan lov gjort ,eller hindrat dig att göra något med din egendom. Detta görs till Kronofogdemyndigheten, som sedan också kan hjälpa dig att genomföra beslutet. Nedan kommer först begreppet besittning att förklaras, och sedan den relevanta bestämmelsen.

Begreppet besittning

För att förstå bestämmelsen om särskild handräckning är det viktigt att man förstår vad som menas med besittning. Besittning är ett begrepp som betyder att man har faktiskt rådighet över något. Här spelar inte äganderätten någon större roll, utan någon som inte äger något kan ändå ha besittning över detta. Det är den som har den omedelbara kontrollen över egendomen som har besittningen.

Särskild handräckning

Enligt 4 § p. 1 lag om betalningsföreläggande och handräckning får en ansökan avse en skyldighet för svaranden att vidta rättelse när sökandens besittning egenmäktigt har rubbats eller någon annan olovlig åtgärd har vidtagits beträffande fast egendom, eller utövningen av sökandens rätt till viss egendom på annat sätt olovligen hindras.

Om ansökan avser en skyldighet för svaranden att flytta från fast egendom ska den handläggas som en ansökan om avlägsnande (4 § andra stycket).

Hur går du vidare?

Den bästa lösningen för dig är att ansöka om särskild handräckning.

Mitt råd till dig är att kontakta Kronofogdemyndigheten som sedan kan hjälpa dig i hur du ska gå vidare.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare