Vad kan jag göra när min far gett syskon dyr gåva?

min pappa dog för månader sedan i sjukdom och han skrev över ett radhus värt 1,6 miljoner till min syster för 2 år sedan har jag någon rätt till del av detta

tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

När en förälder ger en gåva till ett av sina barn räknas gåvan som förskott på arv. Då har de andra barnen rätt att kompenseras för gåvan när arvet ska fördelas (6:1 ärvdabalk), om inte din pappa uttryckt att gåvan inte skulle räknas som förskott på arv. Du har alltid rätt att få ut din laglott i arv efter din förälder (7:1 ärvdabalk). Laglotten är hälften av det som din pappa ägde och din del är den halvan delat på antalet syskon ni är som ska ärva. Har din pappa gett bort så pass mycket att du inte kan få ut din laglott så kan du kräva att gåvan ska gå tillbaka till boet (7:4 ärvdabalk).

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare