Vad kan jag göra när min andrahandshyresgäst hyr ut min lägenhet i tredje hand utan mitt tillstånd?

Hej, Jag hyrde ut på andrahand min hyreslägenhet 2 och 1/2 månad under min utländskvistelse. I sin tur han hyrde ut kommersiell syfte vidare utan min godkännande. Vilken brott gjorde han? Får jag tillbaka lägenheten omgående? Vilken paragraf gäller? Jag måste byta nycklar vem står för den? Gjorde han bedrägeri? Får jag göra polisanmälan? Vem vet vad han har använd lägenheten. Jag har bara en del bevis. Vad kan jag göra? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller i hyresförhållanden regleras i Jordabalkens (JB) 12 kapitel. Som andrahandshyresgäst i en hyreslägenhet har man generellt sett ingen rätt att hyra ut lägenheten till någon annan utan hyresvärdens tillstånd (JB 12:39). Din hyresgäst har alltså begått avtalsbrott gentemot dig eftersom han inte bad om ditt godkännande. Den här typen av avtalsbrott är dessutom så pass allvarlig att hyresrätten i vissa fall kan anses vara förverkad (JB 12:42 3: punkten). Att hyresrätten förverkas innebär att du som hyresvärd har rätt att säga upp avtalet i förtid, och dessutom behöver du inte ta hänsyn till er avtalade uppsägningstid. Du kan alltså häva avtalet om han inte efter tillsägelse genast ser till att de han hyr ut till flyttar ut. Hur lång tid han har på sig att få ut dem innan hyresrätten förverkas är svårt att säga exakt. Nio dagar har inte ansetts tillräckligt för att hyresrätten ska anses vara förverkad, medan 6 veckor är mer än tillräckligt. Vägrar din hyresgäst att lyda dina anmaningar kan du vända dig till Kronofogden. De kan hjälpa dig att se till att han och hans nya hyresgäster avlägsnar sig från lägenheten.

Det är dock inte brottsligt att hyra ut en lägenhet i andra hand utan tillstånd. Att kontakta polisen skulle alltså inte göra mycket nytta för dig. Din hyresgäst begår bara ett avtalsbrott som kan förverka hans hyresrätt. Har det uppkommit skador på lägenheten kan det dock finnas möjligheter för dig att kräva att han ersätter dem. Jag utgår i mitt svar från att detta inte är något som regleras i ert avtal, och använder mig därför av Jordabalkens regler i mitt svar. Enligt JB 12:24 ska din hyresgäst vårda lägenheten under sin vistelse och ersätta skador som uppkommer på grund av hans försummelse. Han har också ansvar för att de han hyrde ut till inte orsakar skador. Om nycklar försvunnit så att du tvingas göra ett byte av lås till lägenheten bör du alltså kunna kräva att han ersätter kostnaden.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,
Natalie AccordRådgivare