Vad kan jag göra när en person vägrar slutar kontakta mig?

Hej.

Jag har problem med en person som inte slutar kontakta mig. Jag tar det från början:

För ungefär 1,5 år sedan åkte jag som vanligt taxi hem med samma bolag som jag brukar. Denna man har sedan via arbetstelefonen hittat och sparat mitt nummer och därefter upprepade gånger skickat opassande meddelanden och frågat (eller rättare sagt bestämt) att vi ska ses på en fika/middag/öl etc. Jag har aldrig gett honom några signaler som tyder på att jag är intresserad, och som sagt, inte ens gett mitt telefonnummer till honom.

Jag har sedan dess både sagt artigt men bestämt att jag ej är intresserad, att jag har pojkvän och att hans beteende inte passar sig och till slut hotat med att kontakta polisen om han inte slutar.

Hur långt får en person gå? Uppenbarligen förstår han inte att jag inte vill ha någonting med honom att göra. Hans respons brukar vara något i stil med: "Lägg av med det där, vi ska ju bara ut och äta en bit mat" "jaja, på söndag då habibi?"

Det börjar bli riktigt obehagligt då han (som en återkommande taxichaufför) vet både var jag jobbar och bor.

Så, vad ska/kan jag göra?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar det om vilka möjligheter du har för att få taxichauffören att sluta kontakta dig. Jag tolkar det inte som att personen i fråga har varit hotfull mot dig via telefon/sms.

Då det inte rör sig om en hotfull bild, kan inte brott som exempelvis olaga hot (4 kap. 5§ brottsbalken) aktualiseras. Eftersom han inte fysiskt förföljer dig (exempelvis står utanför din lägenhet) kan inte heller olaga förföljelse (4 kap. 4b§ andra stycket) aktualiseras. Det som möjligen kan vara aktuellt i ditt är fridskränkning enligt (4 kap. 4a§ brottsbalken), men då förutsätts det att han är eller tidigare har varit närstående till dig. Det blir således även svårt att uppfylla rekvisiten för fridskränkning i det här fallet.

Jag rekommenderar dig att helt enkelt byta telefonnummer, alternativt blockera hans nummer, samt byta taxibolag. Om han är taxichaufför i samband med din arbetsplats, är det din arbetsgivares skyldighet att se till att du känner dig trygg på din arbetsplats och vidtaga åtgärder (3 kap. 2§ arbetsmiljölagen), så som att byta taxibolag alternativt kontakta taxibolaget och förklara situationen, så att du får en annan chaufför. Dessutom bör det vara i strid med det aktuella taxibolagets policy att deras arbetstagare (alltså taxichauffören) uppträder på ett oprofessionellt sätt gentemot klienterna.

Så länge taxichauffören inte uppträder på ett hotfullt sätt kan inte några rättsliga åtgärder enligt brottsbalken vidtagas, tyvärr. Är det däremot en fråga om arbetsmiljöproblem, bör din arbetsgivare vidtaga åtgärder för att förbättra din situation.

Om personen fortsätter höra av sig efter att du har vidtagit dessa åtgärder, kan du ansöka om kontaktförbud hos polismyndigheten.

Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lena FamulakRådgivare