Vad kan jag göra mot parkeringsbolag som sätter ut felaktiga parkeringsböter?

Jag är stugfogde i en förening vars fastighet delar plan med en bensinstation. Bolaget som äger stationen anlitar ett parkeringsbolag som sköter kontrollavgiften för de som olovligen parkerar på stationens mark. Dock händer det att detta parkeringsbolag även sätter kontrollavgift på våra bilar som står på vår parkering som ligger på vår mark, detta trots att vi vid varje gång påtalat detta för dem.

Vilken lag reglerar parkeringsbolagen och vilka möjligheter har vi att göra en anmälan gentemot detta parkering bolag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Lagen om kontrollavgift reglerar när markägare upplåter mark för parkering och låter parkeringsbolag sätta ut kontrollavgifter. I lagen finns inga närmare bestämmelser som reglerar parkeringsbolaget.

Som du säger har markägaren såklart endast rätt att upplåta parkeringsbolag att placera böter på egen mark. Jag tolkar er fråga som att bestridandet av enskilda kontrollavgifterna inte är ett problem men att ni på rättslig väg vill få parkeringsbolaget att sluta av misstag placera kontrollavgifter på fel mark.

Det går inte att anmäla bolaget för tjänstefel och det finns inte heller några möjligheter att anmäla enskilda parkeringsvakter för tjänstefel i den här situationen. Det finns en möjlighet att anmäla företag som systematiskt bryter mot lagen till finansinspektionen. Men det är osannolikt att det skulle vara aktuellt i det här fallet.

Jag tror att en effektivare lösning är återigen kontakt med parkeringsbolaget och försöka få dem att instruera sina parkeringsvakter var gränsen går. Företaget är förmodligen lika angelägna att slippa felaktigt placerade kontrollavgifter som bara bestrids. Det kan också finnas anledning att markera er parkering med skyltar som tydliggör att det är olika markägare.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare