Vad kan jag göra för att få tillbaka mina pengar om jag köpt en vara som inte levererats?

Hejsan Jag köpte en vara för 3000kr på FB marketplace med uppmaning att säljaren skulle skicka varan spårbart. Efter att ha swishat säljaren pengar för både varan och frakten så har nu säljaren slutat svara och har heller inte skickat någon vara. Detta förvånade mig lite eftersom jag har säljarens namn, address och telefonummer (som är knuten till hans namn och bank via swish) och har även sparat konversationen från FB. Jag har polisanmält händelsen och väntar nu på svar på hur det går med utredningen. Jag har även försökt kontaktat min bank men dom säger att dom inte kan betala tillbaka pengarna. Det jag undrar är om det finns något jag som privatperson kan göra för att få tillbaka mina pengar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar frågan som att du köpt en vara för 3 000 kr via Facebook marketplace. Efter att du betalt säljaren har denna slutat svara, och varan har inte levererats till dig.

Eftersom din fråga avser vilka möjligheter du har att få tillbaka dina pengar, och inte några köprättsliga eller straffrättsliga aspekter, kommer jag i svaret redogöra för dina möjligheter att kräva tillbaka pengarna av säljaren.

Regler om betalningsföreläggande finns i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL)

Vad kan jag göra för att få tillbaka mina pengar om jag köpt en vara som inte levererats?

Då du köpt och betalt för en vara utan att denna levererats till dig, har en fordran uppkommit mellan dig och säljaren. Detta innebär enkelt uttryckt att säljaren har en skuld om 3 000 kr till dig. Eftersom säljaren vägrar återbetala pengarna kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten (KFM) och ansöka om betalningsföreläggande. Ett betalningsföreläggande innebär att KFM ålägger säljaren att återbetala pengarna till dig.

För att kunna ansöka om betalningsföreläggande ska fordran vara förfallen till betalning (2 § första stycket BfL). Eftersom varan inte levererats är fordran förfallen till betalning.

En ansökan om betalningsföreläggande ska vara skriftlig (9 § BfL). I ansökan ska fordringens belopp, förfallodagen samt begärd ränta specificeras (11 § första stycket BfL). En ansökan om betalningsföreläggande får även innefatta en ansökan om vanlig handräckning, om yrkandena grundar sig på samma omständigheter (13 § BfL). En ansökan om vanlig handräckning kan resultera en skyldighet för säljaren att leverera varan till dig (3 § andra punkten BfL).

Du kan läsa mer om betalningsföreläggande och vanlig handräckning på KFM:s hemsida här.

Hoppas detta var svar på frågan, annars får du gärna återkomma till oss!

Med vänliga hälsningar

Oscar FriedrichRådgivare