Vad kan jag göra då min granne i bostadsrättsföreningen stör mig?

Hej, jag har precis flyttat in i min bostadsrätt där jag har fått flera klagomål från min granne som bor under mig, han menar att det låter när jag går hela tiden och tycker inte att jag tar hänsyn till grannarna då han menar att jag stampar när jag går. Själv tycker jag att jag går normalt och är ganska lyhört då jag hör mina grannar gå också, men de stör inte mig trots att det är familjer som bor bredvid. Vi är utan barn. Han har börjat spela musik på högsta volym som gör att det ekar musik hemma, blir svårt att jobba eller ha en trevlig middag då det dunkar. Han menar alltså när jag bad han att sänka att han kommer stänga av musiken den dagen jag lär mig gå normalt. Är detta verkligen ok? jag går normalt hemma och tycker att det tillhör mitt vardagliga liv, vet inte hur man ska gå på ett annat sätt om man inte ska tippa på tå. Det räcker att jag kommer hem, går till badrummet och musiken börja direkt. Han förklarade även att det bästa vore om jag flyttar därifrån eller att jag köper skor som jag kan ha inomhus, inte optimalt att gå barfota tycker han. Ska man inte kunna gå runt hemma? Är de ok att spela musik för att störa den andra tills han tycker jag lär mig gå normalt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är okej att din granne spelar hög musik för att personen tycker att det låter när du går. Då det framgår att du bor i en bostadsrätt kommer jag för att besvara din fråga använda mig av bostadsrättslagen (BRL).

Får en bostadsrättshavare störa sina grannar?

Då en bostadsrättshavare använder sin lägenhet ska personen se till att de som bor i omgivningen inte blir utsatta för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller förstör deras bostadsmiljö och inte bör tålas (7 kap. 9 § BRL). Alla ljud eller beteenden är inte att beakta som en störning, utan vissa störningar behöver man tåla. Detta gäller exempelvis enstaka fester eller lekande barn. Att ofta spela mycket hög musik kan däremot vara att anse som en störning.

Vad kan jag göra om mina grannar stör mig?

Om grannarna uppför sig på ett sätt som stör sin omgivning kan man vända sig till bostadsrättsföreningen och berätta om vad som hänt. Om föreningen anser att det rör sig om en störning som omfattas av lagen ska föreningen agera genom att ge grannen en tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör samt underrätta socialnämnden (7 kap. 9 § 2 st. BRL).

Om bostadsrättsföreningen anser att det är en störning och störningen inte upphör kan föreningen säga upp grannen så att denna behöver flytta (7 kap. 18 § p. 5 BRL).

Sammanfattningsvis är mitt råd till dig att prata med grannen och förklara situationen. Om detta inte hjälper kan du kontakta din bostadsrättsförening och så får de göra en bedömning om musiken kan vara en störning. Du ska självklart kunna gå runt i din lägenhet. Att spela hög musik kan däremot vara att betrakta som en störning som förstör bostadsmiljön.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare