Vad kan jag göra åt störningar från en lokal?

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt och under mig har föreningen hyrt ut lokalen till en verksamhet som stör mig genom att deras maskiner går igång och att det rullas typ gallerkorgar på golvet och lite annat och ljudet fortplantas till min bostad (lite som att någon renoverar varje dag men inte ljud som att någon borrar konstant men nog så störande i dessa tider med hemarbete). Inte så att de skriker eller så men deras verksamhet stör mig då källaren inte är byggd för att ha sådan verksamhet då det är ett bostadshus byggt på 40talet och isoleringen ej är den bästa. Jag vill ju helst att denna verksamhet försvinner och föreningen hyr ut till någon annan eller helt enkelt inte hyr ut källaren. Hur bör jag som bostadsrättsinnehavare agera i detta fallet för att få situationen löst? Och vad har jag för rättigheter och har jag en chans att få min vilja igenom eller annan lösning?

Vänligen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en bostadsrättsförening hyr ut en lokal gäller jordabalken (JB). En hyresgäst ska se till att omgivningen inte störs (12 kap. 25 § JB). Bostadsrättsföreningen har en skyldighet som hyresvärd att förhindra störningarna. Om du inte får kontakt med hyresgästen och får störningarn att upphöra bör du kontakta bostadsrättsföreningen. Bostadsrättsföreningen ska då ge hyresgästen en tillsägelse att upphöra med störningarna och om hyresgästen fortsätter att störa kan hyresvärden säga upp hyreskontraktet (12 kap. 46 § sjätte punkten JB).

Om bostadsrättsföreningen inte agerar och ingriper mot störningarna kan du ansöka om ett åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden som innebär att hyresnämnden beslutar att bostadsrättsföreningen måste åtgärda störningarna inom en viss tid.

Mitt tips blir därför att i första hand prata med hyresgästen och därefter med bostadsrättsföreningen.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare