FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/03/2019

Vad kan hända om det påstås finnas ett muntligt avtal mellan två parter gällande betalning av ett mobilabonnemang?

Hej, har nyttjat ett telefonabonnemang som en annan person tecknat. Har via banköverföring el swish betalat personen konstnaden varje månad, men har nu lämnat tillbaka telefonen. Personen hävdar att vi har ingått ett muntligt avtal och att jag är skyldig att betala tills abonnemangets bindningstid är slut - annars ska hen skicka mig till inkasso.. Mig veteligen har vi inte ingått ett muntligt avtal, ingenting finns skrivet. Vad kan hända? mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal enligt svensk rätt. Det som är klurigt dock om man inte har ett skriftligt avtal är att det kan vara svårt att bevis då som i ditt fall personen i fråga anser att ni ingått ett avtal men du anser att det inte skett. Det som kan hända i din situation är att han anmäler dig till inkasso och sedan vidare till kronofogden om du vägrar betala.

Kronofogden har dock ingen dömande makt så de enda de gör är att framföra att personen sägs ha en fordran mot dig. Om du bestrider denna fordran så måste personen ta det vidare till domstol för att du rent juridisk ska bli återbetalningsskyldig i enlighet med ert påstådda muntliga avtal (OM personen vinner i domstol).

De fördelarna personen har gentemot dig är dina inbetalningar som skett tills nu som bevisning på att ett avtal funnits mellan er. Det skulle även kunna visa på Avtal genom konkludent handlande vilket sluts när inget formellt avtal träffats mellan parterna, men när dessa agerar som om ett avtal existerar, vilket då ni har gjort.

Jag kan inte svara på vad en domstol skulle kommit fram till, men OM motparten tar det vidare till domstol så finns det risk att domstolen anser att det förelegat ett avtal mellan er. Om personen dock inte tar det vidare så kan personen inte kräva att du ska betala även om hen hotar med kronofogden. Allt du behöver göra är att bestrida. Många gånger är en domstolsprocess mycket mer kostsam än vad man får ut av det.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare