FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/01/2023

Vad kan ett barn göra om denne inte vill träffa vissa släktingar?

Hej om jag är ett barn på 11-12 år jag bor med mamma pappa vill inte veta av mig. Men nu är fråga min pappas familj tycker att dom har rätt att vara med mig och jag vill inte de, dom står och väntar när skolbussen kommer för att se om jag är där kommer till mina skola och väntar, så jag vill inte knappt till skolan. Finns den något jag kan göra inom lagen om du förstår var jag menar. Är rädd och vill värkligen inte ha med dom och göra har dom rätt måste jag låta dom träffa mig fast jag inte vill

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Först och främst beklagar jag din situation, det låter inte alls roligt. Om jag tolkat din fråga rätt så undrar du om dina släktingar har någon rätt att träffa dig, fast du inte vill. Bestämmelser om umgängesrätt finns i 6 kap föräldrabalken (FB).

Du som barn har en rätt till umgänge med släktingar som står dig särskilt nära, vilket exempelvis kan vara din farmor eller farfar men även andra släktingar, 6 kap 15 § tredje stycket FB. Vad jag förstår det som vill du dock verkligen inte träffa dessa släktingar. Lagen ger dig en rätt att umgås med släktingar, men dina släktingar har ingen lagstadgad rätt att umgås med dig. Det är din mamma, eftersom hon är din vårdnadshavare, som ska bestämma i frågor som rör dig, och hon ska även hjälpa dig tillgodose dina intressen, 6 kap 11 § FB

Om du på juridisk väg vill förhindra dina släktingar från att kontakta dig så finns det något som heter kontaktförbud, som regleras i lagen om kontaktförbud. Kontaktförbudet innebär att en person inte längre får besöka eller ta kontakt med en annan person (1 § första stycket lagen om kontaktförbud). Det krävs att det finns en risk för att personen i fråga kommer utsätta dig för brott, förfölja dig eller på annat sätt allvarligt trakassera dig, 1 § andra stycket lagen om kontaktförbud. Det kan även krävas att personen redan har begått brott, till exempel misshandel. Det ska även avgöras att det är en rimlig åtgärd. Med det sagt så ställs det ganska höga krav på att få kontaktförbud utfärdat.

Mitt råd till dig är att prata med en vuxen som kan hjälpa dig med hur ni ska gå tillväga. Antingen din mamma, din lärare, kuratorn på skolan eller någon annan du litar på. Kanske kan din mamma prata med släktingarna så att de slutar komma till skolan, eller så kan din lärare följa med dig till bussen. Kom ihåg att dina släktingar inte har någon rätt att träffa dig.

Jag hoppas situationen löser sig och att du vågar prata med en vuxen. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare