FrågaFAMILJERÄTTGod man05/02/2018

Vad kan en god man göra när Överförmyndaren hindrar denne från att skänka pengar till djurrättsorganisationer åt en demenssjuk huvudman?

Hej!

Jag är god man åt en kvinna som fick en demensdiagnos för ca tre år sedan. Hon är dock rätt klar i långa stunder. En sak som hon varit väldigt klar i hela tiden är att hon vill skänka pengar till olika djurrättsorganisatinoer när hon fått sin lägenhet såld. Den är nu såld och hon har genom sina närmaste vänner skrivit under ett papper som säger att hon vill skänka 150.000 sek till detta.

Alla hennes vänner, jag som god man och hennes testamente ( där hon efter sin död skänker 50000 till djur i nöd) intygar att detta är vad hon vill. Nu har hon fått avslag från överförmyndarnämnden med förklaringen att "hon inte förstår " bara för att hon har en demensdiagnos. Jag anser att det är väldigt kränkande och dessutom att man i princip omyndigförklarar personen ifråga.

Vad kan jag göra för att kunna överklaga och dessutom få rätt åt min huvudman att skänka pengar till det hon mest i livet vurmar för.

Vänligen Kerdtin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om vad som gäller när en person har en god man och vilka möjligheter som finns att överklaga Överförmyndarens beslut blir föräldrabalkens (FB) regler om godmanskap aktuella, tillsammans med förvaltningslagen (FL).

Din behörighet som god man beror på vad ditt uppdrag omfattar

Vad du kan göra i egenskap av god man i den här situationen beror på vad tingsrätten vid förordnandet beslutade att ditt uppdrag ska handla om. Som du säkert vet finns tre delar; sörja för person, bevaka rätt och förvalta egendom. Skulle det vara så att ditt uppdrag endast omfattar att sörja för hennes person blir det svårt att angripa det här eftersom just detta handlar om att förvalta hennes egendom. Eftersom hon har en demenssjukdom utgår jag dock ifrån att du antagligen har ett fullt uppdrag; alltså att du ansvarar för samtliga tre områden jag nämnde och därmed även hennes pengar.

Fortsatt fullständig behörighet att rättshandla efter att ha fått en god man

Utgångspunkten när en person har fått en god man är att personen har samma rätt att till exempel hantera sina pengar och skänka dem till organisationer som innan hon fick en god man. Därför är huvudregeln att detta ska vara tillåtet. Det finns dock särskilda regler kring just uttag av pengar från banken, vilket jag utgår ifrån att det rör sig om här med tanke på den stora summan pengar.

Överförmyndaren måste i en del situationer samtycka till uttag av pengar från banken

I en del situationer krävs ett samtycke från Överförmyndaren för att uttag av pengar från banken ska godkännas. Samtycke behövs inte om det gäller ränta som är upplupen under innevarande och föregående år. Samtycke behövs inte heller om pengauttaget är till för huvudmannens uppehälle eller vård av egendom, om den som är god man vid insättningen gjort förbehåll om att dessa pengar får tas ut utan Överförmyndarens samtycke. (FB 14 kap. 8 §)

Det finns en bestämmelse till som ger Överförmyndaren vidare befogenheter att begränsa möjligheten till uttag av pengar, om de tycker att det krävs för att trygga förvaltningen. (FB 14 kap. 21 §)

Eftersom jag inte vet om de här pengarna sattes in på banken med ett sådant förbehåll om att de ska få tas ut utan Överförmyndarens samtycke, blir det svårt för mig att avgöra vad som gäller här. Det verkade som att din huvudman skrev under papperet om att skänka 150 000 kronor till djurrättsorganisationer efter att hon fått sin demenssjukdom, och att det är detta som Överförmyndaren ser som ett problem.

Möjlighet att överklaga

Om den som du är god man åt alltså finner att det här beslutet från Överförmyndaren har gått henne emot och beslutet kan överklagas, så kan du hjälpa henne med detta. (FL 22 §) Om beslutet går att överklaga eller inte ska vara en del av informationen som Överförmyndaren är skyldiga att skicka med i beslutet (FL 21 § 2 st), tillsammans med en instruktion om hur detta görs.

Råd

Jag rekommenderar att du antingen mailar eller ringer upp Överförmyndaren eftersom de är en förvaltningsmyndighet som omfattas av serviceskyldigheten (FL 4- 5 §§), för att få kostnadsfri hjälp och vägledning om hur du ska fylla i en blankett om överklagande i den här frågan. Du hittar deras kontaktinformation om du skriver in din kommun och överförmyndare i sökfältet på internet.

Du skulle även om du vill kunna boka tid med Lawlines jurister, beroende på hur detta utvecklar sig.

Jag förstår att situationen är frustrerande. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, annars får du gärna ställa en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare