FrågaFAMILJERÄTTGod man31/05/2019

Vad kan en god man göra med bindande verkan?

Vad är min rätt som bror över att vara delaktig i beslut för min pappa och försäljning av hans hus?

Min pappa har alzheimers och min syster har blivit utsedd till god man. Problemet är att hon inte respekterar pappas vilja angående försäljning av det hus som han fortfarande äger tillsammans med hans före detta fru. Hon gör besluten angående försäljning av huset på bästa sättet för mamma istället för att helt representera pappas vilja.

Jag som är godmannens bror bor i USA, frågan är vad min rätt är, när det kommer att vara delaktig i beslut angående försäljning av min pappas del av hans hus, även fast min syster valt att bli god man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om god man-skap regleras i Föräldrabalkens 11 kapitel. Om din syster, som har utsetts till god man, skulle sälja din pappas hus och detta inte låg i hennes uppdrag så är försäljningen inte bindande. Även i det fallet där en sådan handling låg inom hennes uppdrag så är det inte bindande om hon inte har samtycke från din far (https://lagen.nu/1949:381#K11P4S1). De enda undantagen från den här regeln är om din pappa, på grund av sitt tillstånd, inte kan ge uttryck för sin mening och det skulle vara ett brådskande ärende eller om det är något som hör till den dagliga hushållningen. Att sälja ett hus är normalt sett inget som är ett brådskande ärende eller något som hör till den normala hushållningen, så ingen av dessa undantag kan anges som grund för hennes eventuella handlande.

Om du anser att din syster är olämplig som god man så kan du ansöka om att avsätta henne. Ansökan om avsättande av god man kan göras av den som ansökan avser, alltså din far, eller av dig dig då du tillhör hans närmaste släktingar ( https://lagen.nu/1949:381#K11P15S1och https://lagen.nu/1949:381#K11P21S1). Om du söker på "Byte av god man eller förvaltare" och namnet på din kommun så borde du komma till en sida där du kan ladda ner en blankett.

Hanna KanonRådgivare