FrågaFAMILJERÄTTGod man27/06/2018

Vad kan en god man göra för att få kontakt med sin huvudman?

Hej.

Har en fråga:

Om en gode man inte får tag på sin klient/brukare och när h*n kommer hem till klienten så tvärvägrar klientens assistenter att öppna för gode mannen. Vad har gode mannen rätt att enligt lag göra då??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om en god mans uppdrag finns i föräldrabalken (FB).

I svaret kommer jag att gå igenom hur en god mans uppdrag ser ut och vilka möjligheter och begränsningar en god man har att ta beslut för huvudmannens räkning.

Vad en god man får och inte får göra beror på vad uppdraget omfattar samt om huvudmannen samtycker
Den person som har en god man kallas huvudman. En god mans uppdrag kan omfatta att bevaka huvudmannens rätt, förvalta hens egendom eller sörja för hens person, FB 11 kap 4 § 1 st. Uppdraget kan omfatta en eller flera av dessa delar. Uppdraget kan även vara specifikt, exempelvis att förvalta ett visst konto eller en viss egendom. Vad en god man får och inte får göra beror alltså på vad uppdraget omfattar, dvs vilken behörighet som den gode mannen har.

För att ett godmanskap ska kunna förordnas måste huvudmannen samtycka till det, FB 11 kap 4 §. Samtycke från huvudmannen krävs som huvudregel också för varje beslut som den gode mannen tar inom sitt uppdrag, FB 11 kap 5 §.

Den gode mannens möjligheter till att få kontakt med huvudmannen är begränsade
Vilken rätt en god man har i den situation som du beskriver beror alltså på vad huvudmannen har gett uttryck för att hen vill samt vad den gode mannens uppdrag omfattar. Som exempel kan inte den gode mannen säga upp assistenterna så länge det inte ingår i hens uppdrag och huvudmannen samtycker till detta.

Som utgångspunkt finns det förmodligen inte så mycket att göra för den gode mannen om hen inte lyckas få kontakt med sin huvudman.

Förvaltarskap kan förordnas om godmanskap eller andra åtgärder inte är tillräckliga för att hjälpa huvudmannen
Om den gode mannen menar att hen inte kan sköta sitt uppdrag och/eller att huvudmannen är i behov av ännu mer hjälp så kan den gode mannen ansöka om förvaltarskap, FB 11 kap 7 §. Förvaltarskap är en väldigt ingripande åtgärd och ska endast förordnas om godmanskap inte är tillräckligt och det inte går att hjälpa huvudmannen på ett annat sätt.

Sammanfattningsvis har den gode mannen inte rätt att göra något som inte omfattas av hens uppdrag och som huvudmannen inte samtycker till. Om den gode mannen inte får kontakt med sin huvudman så får hen försöka igen. Alternativet är att den gode mannen ansöker om att godmanskapet istället blir ett förvaltarskap. Eftersom det är en ytterst ingripande åtgärd att bli förordnad en förvaltare så ska det dock endast ge när ingen annan åtgärd är tillräcklig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare