FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/10/2019

Vad kan en 15 åring få för påföljd för ett olaga intrång?

Min son som är 15 år och 10 månader gjorde olaga intrång på en byggarbetsplats och blev gripna av polisen. Vad kan han vänta sig för påföljd och kommer han hamna i belastningsregistret? De tog sig in genom ett staket och sedan in i byggnaden via en olåst dörr, de har inte stulit något och inte gjort någon åverkan på något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alla som döms för brott registreras i polisens belastningsregister. Hur länge beror på vilken påföljd som blir utdömd.

Barn under 18 år får betydligt lindrigare straff vilket betyder att din son troligtvis kommer få antingen straffvarning eller ungdomstjänst. Får han en straffvarning händer ingenting, men om han begår brott igen inom en viss tid döms han för det nya brottet samt olaga intrång vilket då ger ett högre straff. Ungdomstjänst är en ungdomsvariant på samhällstjänst där du arbetar gratis ett antal timmar på en plats som hjälper allmänheten.

Har din son inte begått brott tidigare kan ni troligtvis räkna med straffvarning, men detta är upp till vad domaren finner lämpligast.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare