Vad kan de de tänkas bli för straff för bl.a. drograttfylla när jag är helt ostraffad?

Hej!

Jag vet att ni inte kan svara exakt men vill gärna få svar ändå.

Jag blev gripen bakom ratten och är anmäld för drograttfylla sen för påverkad av narkotika. De fanns 0,16g amfetamin.i bilen jag körde men de tillhörde inte mig. Jag hade lånat bilen jag körde för min var sönder.

I husrannsakan fanns de 70 g amfetamin i mitt hus, i en kompis väska som stod i min garderob, jag visste verkligen inte om detta.. Jag har bara nyttjat kokain O amfetamin o aldrig missbrukat eller sålt.

Jag jobbar o sköter mig, bor i hus me Varannan vecka barn så hade aldrig tillåtit saker hos mig.

Vad kan de de tänkas bli för straff när jag är helt ostraffad.?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså vad du kan tänkas få för straff för det du beskriver i din fråga. Jag förstår det som att du i alla fall är polisanmäld för drograttfylla. Utifrån vad du berättar om att det fanns amfetamin både i bilen du körde och i ditt hus misstänker jag att du också kan bli anmäld för narkotikabrott på grund av innehav eller brukande/nyttjande.

Regler om dessa brott och straff finns i Trafikbrottslagen (TBL), Narkotikastrafflagen (NSL) och Brottsbalken (BrB).

Vilka straff är möjliga för brotten?
Att köra bil påverkad av narkotika är som du säkert vet att göra sig skyldig till brottet drograttfylla. Straffet för detta är böter eller fängelse från 14 dagar till högst sex månader, beroende på hur allvarligt brottet är (TBL 4 §). Eller om brottet är grovt kan det bli upp till två år i fängelse. Om drograttfyllan är grov beror bl.a. på hur påverkad du var av narkotikan och om du innebar en stor fara för trafiksäkerheten (TBL 4 a §).

Det är som sagt även brottsligt att inneha eller bruka amfetamin. Straffet för detta narkotikabrott är fängelse från 14 dagar till högst tre år (NSL 1 §). Bara utifrån mängden du beskriver på ca 70 gram skulle jag inte tro att detta är ett grovt brott. Även försäljning av narkotika hade kunnat göra brottet grovt.

Det är upp till åklagaren att bevisa att du gjort dig skyldig till brotten
Låt säga att du blir åtalad i domstol för både drograttfylla och narkotikabrott. Domstolen kommer då att pröva just ditt fall utifrån din situation och den bevisning som finns. Hur troligt det är att du döms är såklart omöjligt för mig att säga. Det är åklagaren som ska bevisa för domstolen att du gjort dig skyldig till brotten. Jag antar att du har fått göra något prov där det framgår att du var påverkad av narkotika när du blev gripen bakom ratten och att drograttfyllan därför inte är så svår att bevisa. För narkotikabrottet måste åklagaren också bl.a. visa att du var medveten om att du förvarade amfetamin i ditt hus.

Det är troligt att du straffas med villkorlig dom och böter, eftersom du är helt ostraffad
Låt säga att domstolen anser att bevisningen som åklagaren tar fram mot dig är tillräcklig och att du därför döms för både drograttfylla och narkotikabrott. Domstolen ska då ge dig ett gemensamt straff för brotten. Det gemensamma straffet bör troligtvis bedömas ligga på fängelsenivå, eftersom du inte kan få ett mildare straff än fängelse för narkotikabrott (BrB 26 kap. 2 §). Detta behöver dock inte betyda att du faktiskt kommer dömas till fängelse och får sitta frihetsberövad på anstalt.

Just på grund av att du är helt ostraffad sedan tidigare är domstolen mycket benägen att undvika fängelse (BrB 30 kap. 4 §). Det vanligare för ostraffade personer som du är att domstolen väljer att döma en villkorlig dom. Du sitter då inte i fängelse utan får en prövotid på två år då du ska sköta dig och inte begå ytterligare brott. Du får även betala böter till staten i ett visst antal dagar. Skulle du under prövotiden fortsätta begå brott kan domstolen "ta tillbaka" domen och t.ex. ge dig ett vanligt fängelsestraff istället (BrB 27 kap. 1-2 §).

Skulle domstolen anse att du har ett behov av hjälp på grund av narkotikamissbruk skulle straffet istället kunna bli skyddstillsyn. Då får du en prövotid på tre år med övervakning det första året och kan behöva lämna narkotikaprover och delta i behandling (BrB 28 kap. 1 §).

Sammanfattning
- Min bedömning utifrån din fråga är att du skulle kunna åtalas och dömas för både drograttfylla och narkotikabrott.
- Straffet för båda brotten bör tillsammans ligga på fängelsenivå men eftersom du är ostraffad är det troligt att du istället skulle få en villkorlig dom eller en skyddstillsyn.

Att tänka på är att det är många omständigheter som kan göra att min bedömning i din fråga inte blir korrekt. Döms du t.ex. endast för drograttfylla skulle ditt straff kunna bli bara böter. Om det blir bara böter eller villkorlig dom med böter beror också beloppet du måste betala på hur allvarligt domstolen anser att ditt brott är och hur stor inkomst du har.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare