FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal26/07/2018

Vad innebär utfästelse i köpekontrakt?

Hej i köpekontrakt är ett alternativ. Säljaren överlåter fastigheten med utfästelser som framgår av. Vad menas med det.?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag gör tolkningen av din fråga att det i köpekontraktet står "...utfästelser som framgår av avtalet.". Står det något annat istället för "avtalet" i köpekontraktet får du gärna återkomma till oss så att vi kan besvara din fråga helt korrekt.

I din fråga blir Jordabalken (JB) tillämplig.

Vid fastighetsförsäljningar har köparen en undersökningsplikt enligt 4 kap 19 § 2 st. JB.
Det kan hända att säljaren lämnar vissa preciserade uppgifter om fastigheten och exempelvis dess skick. Dessa uppgifter kan vara muntliga eller skriftliga och vara en form av garantier eller utfästelser, och innebära att säljaren blir bunden av uppgifterna denne uppger. Även andra typer av uppgifter som specificerar saker om fastigheten, så kallade enuntiationer, kan innebära att säljaren befriar köparen från dennes undersökningsplikt, såvida det inte finns starka skäl som talar emot det.

Exempel

Ett exempel kan vara att säljaren säger att avloppssystemet är nytt och uppfyller den standard och kapacitet som krävs. Då finns det ingen anledning för köparen att undersöka avloppssystemet, undersökningsplikten faller alltså bort. Det krävs att uppgiften är preciserad, endast allmänna uttalanden räknas generellt sett inte. En bedömning av vad som är en garanti, utfästelse eller enuntiation och bara ett allmänt uttalande görs från fall till fall. Om säljaren exempelvis uttrycker att fastigheten är ett "paradis för pensionärer" är detta ingen garanti utan snarare säljarens personliga åsikt. Det krävs som sagt att uppgifterna är preciserade för att de ska vara bindande.

Om vi tar det tidigare exemplet, där säljaren säger att avloppssystemet är nytt och uppfyller den standard och kapacitet som krävs, så skulle säljaren bli ersättningsskyldig till köparen om det visar sig att uppgifterna om avloppssystemet inte stämmer. Det görs dock alltid en bedömning i det enskilda fallet utifrån vad som sagts mellan säljaren och köparen och vad köparen har kunnat eller borde ha kunnat iaktta själv.

Om fastigheten inte överensstämmer med garanti, utfästelse eller enuntiation

Om en uppgift anses vara en garanti, utfästelse eller enuntiation görs en bedömning av om fastigheten överensstämmer med köpekontraktet eller inte. Stämmer fastigheten inte överens med uppgifterna säljaren lämnat, på så sätt att exempelvis avloppssystemet inte är nytt och till den krävda standarden, kan köparen troligen kräva prisavdrag eller skadestånd enligt 4. kap 12§ och 19§ 1 st. JB. För skadestånd krävs antingen försummelse eller att fastigheten avvek från vad säljaren får ha ansetts utfäst vid köpet enligt 4 kap. 19§ 1 st. 2 men. JB.

Vänliga hälsningar
Lovisa LundqvistRådgivare