FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/01/2018

Vad innebär tolvsiffriga personnummer?

Vid inloggning på banker mm. frågas ofta efter ett tolvsiffrigt personnummer. Mitt personnummer är tiosiffrigt med ett skiljetecken efter 6e siffran. Enligt vad jag sökt fram finns endast tiosiffriga personnummer i Sverige. Får banken ändra mitt personnummer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige har vi, som du mycket riktigt påstår, ett tiosiffrigt personnummer enligt standardmodellen ÅÅMMDD-xxxx. Ibland så används dock också modellen ÅÅÅÅMMDD-xxxx av olika myndigheter och företag också, som exempelvis banken. Skillnaden är helt enkelt att den tolvsiffriga modellen kräver att hela årtalet skrivs ut. Jag ska illustrera detta med ett exempel här nedan.

Låt oss säga att en person har personnumret 660522-1111, alltså enligt standardmodellen som används i Sverige. När då ett företag, banken i ditt fall, kräver ett tolvsiffrigt personnummer, så vill de alltså att personen skriver 19660522-1111 istället, alltså att hela årtalet skrivs ut.

Banken har alltså inte ändrat ditt personnummer, utan kräver endast att du skriver ut hela dit årtal när du anger ditt personnummer.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare