FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt03/09/2019

Vad innebär skälig tid?

En kallelse till huvudförhandling ska komma inom skälig tid innan huvudförhandling hållas, se 32 kap 1 § Rättegångsbalken (RB) (här).

Ok, men vad innebär skälig tid, jag hittar tyvärr inte detta i någon kalender och jag har heller aldrig hört talas om det klockslaget

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Begreppet "skälig tid" används flitigt inom juridiken och innebär "rimlig tid". Vad som räknas som skälig tid är således en bedömningsfråga och måste bedömas från situation till situation.

I ditt fall innebär det att en kallelse till huvudförhandling ska komma inom rimlig tid innan huvudförhandlingen ska äga rum. Rimlig tid i din situation är beroende av hur brådskande eller komplicerad ditt mål är. Vidare ska ni som kallas till huvudförhandling få god tid på er att förbereda er, dock får inte rättegången fördröjas i onödan. Detta innebär att rätten kommer skicka ut en kallelse till huvudförhandling i god tid (anpassat till ditt mål), för att du ska kunna förbereda dig så bra som möjligt.

Hoppas du fick svar på din fråga och lita på att rätten skickar ut en kallelse i god tid för att du ska kunna förbereda dig inför förhandling. Allt gott!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare