FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/05/2021

Vad innebär skälig levadsnivå?

Hej,

Är det skälig levnadsstandard att inte ha åtkomst till rinnande vatten annat än för dusch en gång per vecka

(då med hjälp av hemtjänst)? Det tycker Förvaltningsrätten i dom nyligen avkunnad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du syftar på begreppet "skälig levnadsnivå" som framkommer i bl.a. socialtjänstlagen.

Begreppet "skälig levnadsnivå" är inte preciserat och det finns alltså inte en riktig definition i lagtexten. Man får därmed tillförlita sig på praxis (rättsfall), förarbeten och liknande. Jag kan inte direkt svara på din fråga i och med att jag inte vet vilket rättsfall du syftar på (försökte hitta det men du har skrivit för lite information i frågan så det gick inte), men du kan läsa igenom domen för att se hur domstolen har resonerat. Alternativt kan du skicka in en ny fråga med mer information kring omständigheterna vid domen, eller skicka namnet på domen så att vi kan läsa den!

Jag hoppas att detta har varit till någon hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare