Vad innebär särkullbarns rätt till laglott?

Hej

Jag och min make är en bostadsrätt . Jag har ett särkullbarn och vi har ett barn tillsammans .

Min fråga - Om jag skulle avlida före min make - kan då mitt särkullbarn kräva ut sin arvsrätt ur bostaden då?

vi har ett testamente där mitt särkullbarn får ut sin laglott 25 % av mitt arv men i det står ingenting om bostaden . Vår bostad är värd 3 miljoner - hur stor del går då till mitt särkullbarn ? Måste vi skriva in bostaden i ett nytt testamente ?

tack för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Laglottsrätten innebär inte en rätt till en viss egendom, utan endast egendom till värdet av laglotten. I ditt fall innebär detta att ditt särkullbarn har rätt till 25% av kvarlåtenskapen efter dig, men inte till 25% av lägenheten. Detta fordrar dock att det finns annan egendom, alternativt kontanta medel som täcker dessa 25% utöver lägenheten. Finns inte annan egendom som täcker värdet av laglotten har ditt särkullbarn rätt att kräva resterande värde ur lägenheten. Dock kan ditt särkullbarn även välja att avstå sitt arv tills dess att både du och din make.

Angående frågan om att skriva in bostadsrätten i ett nytt testamente kommer detta bli ogiltigt till den del det kränker ditt särkullbarns rätt till laglotten. Önskar ni däremot reglera något annat angående bostadsrätten, so m hur ni önskar ägarförhållandet se ut efter er bortgång går detta att reglera i testamente.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare