FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/02/2018

Vad innebär rättstidsprövning?

Hej! Min pappa har skulder hos kronofogden och dom har utmätt min bil som jag står som ägare på. Jag använder den med min särbo då jag inte har körkort än. Men kronofogden anser att min pappa är faktiska ägaren då han lånat den ett par gånger till jobbet. Nu har vi överklagat och det har gått till tingsrätten. Fick idag mail om att det ska inkomma en rättsprövning. Har bifogat alla bevis som ska styrka att det är min bil i överklagan. Så nu undrar jag vad som menas med en rättstidsprövning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättstidsprövning innebär att domstolen gör en bedömning om överklagandet av kronofogdens beslut har inkommit i rätt tid till domstolen. Vid beslut från kronofogden har man således tre veckor på sig att överklaga deras beslut från och med utslagets datum. Görs inte detta går man miste om sin chans och överklagandet avvisas. Rättstidsprövning finns eftersom det kan medföra konsekvenser om man inte överklagar i tid. Tidsbegränsning för överklagandet finns till för att man inte ska kunna överklaga i långt efter målet/beslutet är avgjort. Således innebär det att det görs en bedömning om ditt överklagande kommit in i rätt tid.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare