FrågaÖVRIGTÖvrigt30/04/2022

Vad innebär rättsdogmatik?

Vad innebär rättsdogmatisk metod egentligen? Känns som jag får krångliga svar på google!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Den rättsdogmatiska metoden innebär i korthet en metod för tolkning och systematisering av gällande rätt. Rättsdogmatik kan skilja sig från fall till fall, men generellt innebär det att kritiskt analysera gällande rätt. Bra frågor att ställa sig vid en rättsdogmatisk analys är exempelvis: varför och hur en viss lagstiftning kom till, vad ändamålet är med den, om den kan problematiseras eller har några brister samt hur gällande rätt kan analyseras i enlighet med aktuella samhällsfrågor - såsom sociologiska, ekonomiska eller kulturella frågor.

I vissa fall kan rättsdogmatik även innebär att analysera gällande rättsregler i förhållande till komparativa (dvs utländska) rättsregler för att diskutera för- och nackdelar med dessa. Med andra ord innebär rättsdogmatik en rekonstruktion av gällande rätt. Rättsdogmatiken kan alltså variera beroende på sammanhanget, men gemensamt för den rättsdogmatiska metoden är att göra en kritisk, vetenskaplig och, i vissa fall, samhällsvetenskaplig problematisering av gällande rätt.

Om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning:

Samer MajidRådgivare