FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/02/2022

Vad innebär öppet köp, bytesrätt och ångerrätt?

Vad innebär öppet köp? Måste butiken ge pengarna tillbaka eller kan de välja att använda sig av bytesrätt, ett tillgodokvitto? Innebär öppet köp att man kan öppna en produkt som en dator och sedan lämna tillbaka den i oförändrat skick efter att man har använt den?

Hur skiljer sig öppet köp från ångerrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Öppet köp
Öppet köp innebär att du får pengarna tillbaka om du ångrar ditt köp inom en viss tid. Butiker har ingen lagstadgad skyldighet att erbjuda sina kunder öppet köp, men de flesta butiker erbjuder det frivilligt. Butiken bestämmer själv hur de vill utforma villkoren för öppet köp om de vill erbjuda sina kunder det.

Bytesrätt
Bytesrätt innebär istället att du har möjlighet att byta en vara mot en annan vara eller få ett tillgodokvitto. Inte heller bytesrätt är någonting som butiker är skyldiga att erbjuda sina kunder. Det är visserligen vanligt att butiker erbjuder bytesrätt, men det finns alltså ingen lagstadgad skyldighet för butiker att erbjuda sina kunder bytesrätt. Butiken bestämmer också själv hur de vill utforma villkoren för bytesrätt om de vill erbjuda sina kunder det.

Ångerrätt
Om du köper någonting på internet eller via telefon har du dock en lagstadgad ångerrätt, vilket alltså är en rättighet saknas om du istället köper någonting i en fysisk butik . Det innebär att du som konsument har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar (2 kap 10 § distans- och hemförsäljningslagen).

Sammantaget

Eftersom det saknas en lagstadgad skyldighet att erbjuda öppet köp och bytesrätt är det upp till varje butik att själv välja om det är någonting som de vill erbjuda sina kunder eller inte. Butiker kan också välja att antingen erbjuda kunderna bytesrätt, men inte öppet köp och vice versa.

Däremot finns en lagstadgad rätt att ångra sig inom 14 dagar från det att man köpt en vara på internet eller via telefon. Det är alltså skillnaden mellan ångerrätt och öppet köp.

Det är vanligt att öppet köp endast gäller för produkter som är oöppnade och oanvända. Alla varor som butiker säljer behöver inte heller omfattas av rätten till öppet köp, om butiken erbjuder sina kunder öppet köp. Butiker kan alltså erbjuda sina kunder öppet köp för vissa varor, men inte för andra. För att få reda på vad som gäller i specifika situationer måste du alltså kolla upp om butiken erbjuder öppet köp eller bytesrätt, och i så fall inom vilken tid, för vilka varor och i vilket skick. Några generella villkor för öppet köp eller bytesrätt finns alltså inte när butiker väl väljer att erbjuda dessa möjligheter att på olika sätt ångra sitt köp. Det går därför inte att ge ett mer generellt svar på din fråga än så.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare