Vad innebär laglott och kvarlåtenskap?

Hej!

Jag har nu fått ta del av min pappas nya testamente. Han är omgift sedan 25 år.

Jag har två syskon. Vi har samma pappa.

I testamentet står följande:

För det fall jag avlider först av oss ska mina tre bröstarvingar erhålla sina laglotter enl. lag.

Resterande kvarlåtenskap ska med fri förfogande tillfalla min maka. Den efterlevande makan har således inte rätt att testamentariskt förfoga över denna del av kvarlåtenskapen.

...

Min pappa och hans fru har ett belånat gemensamt boende. Pappa har en sommarstuga av värde ca 2 miljoner (som i tidigare testamentet skulle överlåtas till sina tre bröstarvingar. )

(Pappas fru hade tidigare en sommarstuga som hon sedan några år skänkt till sina bröstarvingar.)

Vad innebär laglotten för oss tre bröstarvingar?

Vad innebär kvarlåtenskapen för hans fru?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstått det är dina frågor alltså vad laglott och kvarlåtenskap innebär.

Vad en laglott är regleras i 7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB). Där framgår det att laglotten utgör halva arvslotten. Om din pappa har t.ex. 100 000kr i tillgångar när han avlider, är hälften av detta arvslotten och det är det du och dina syskon ska dela lika på. Det blir då 50 000kr delat i tre som ni får vardera.

Att din pappas maka ärver resterande kvarlåtenskap innebär att hon ärver alla tillgångar din pappa har kvar efter ni tagit del av era laglotter.

Med vänlig hälsning

Hanna StenbergRådgivare