Vad innebär Högsta domstolens dom T 2076-21 för sambor?

Hej! Jag köpte en bostadsrätt med egna pengar för några år sedan, jag står 10% som ägare och min ena förälder står 90% som ägare. Kontantinsatsen betalade jag och avbetalningen dras från mig. Nästan i samband med inflytt, flyttade min dåvarande partner in med mig och flyttade sin folkbokföringsadress dit. Syftet var att jag skulle bo där själv, men i samband med att relationen tog fart beslutade vi att partnern skulle få testa att bo med mig. Den dåvarande partnern flyttade ut och bytte folkbokföringsadress när relationen tog slut 4 år senare. Inledningsvis betalade jag ensamt för amortering+ränta. Partnern började dela den kostnaden mer med mig längre in i relationen för att sedan mot slutet inte betala hyra eller andra hushållskostnader alls. Detta exet är medveten om att han kan utkräva hälften av vinsten på bostaden vid försäljning, även om han inte betalat för bostaden i sig. Detta skrämde mig och resulterade i ett möte med jurist som sa att detta exet inte kan utkräva pengar från mig efter försäljning eftersom tidsfristen löpt ut, det var för lång tid som löpt från att relationen bröts. Då kände jag mig lugn inför framtida försäljning av bostaden. Idag publicerade HD en dom som gynnar parten som delat bostad men inte köpt den. Detta ändrar allt eftersom det nu är prejudikat. Vi saknar samboavtal. Kan vi skriva samboavtal drygt 1 år efter uppbrott? Vad gäller här? Mvh https://www.dn.se/ekonomi/hd-dom-kvinna-agde-bostadsratt-maste-betala-halva-vardet-till-ex-sambo/

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstått det vill du veta om prejudikatet du hänvisar till kan innebära att du kommer behöva dela värdet av din bostad med din före detta sambo.

Allmänt om bodelning i samboförhållande

När två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll är det sambolagen (SamboL) som tillämpas (se 1 § SamboL).

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan dem genom en bodelning, om någon av samborna begär det (8 § SamboL). En sådan begäran måste framställas inom ett år från det att samboförhållandet upphörde (8 § 2 st. SamboL).

Samboegendom utgörs bland annat av sambors gemensamma bostad, om den anskaffats för gemensamt bruk (3 § SamboL). Gemensam bostad definieras bland annat som del av byggnad som någon av samborna innehar med bostadsrätt, om denna är avsedd som sambornas hem och används huvudsakligen för detta ändamål (5 § 1 st. 3 p. SamboL).

I ditt fall

Eftersom du skriver i din fråga att en jurist tidigare sagt att tidsfristen löpt ut, antar jag att det gått mer än ett år sedan ni separerade. Det går därför inte för din före detta sambo att begära bodelning först nu. Även om det skulle gått mindre än ett år, verkar det inte i ditt fall som att bostaden var anskaffad för gemensamt bruk, varför den ändå inte skulle ingå i en bodelning. Som du skriver var ju avsikten att du skulle bo där själv, vilket det låter som att du gjorde innan din före detta sambo flyttade in.

Ändrar rättsfallet någonting?

Rättsfallet du hänvisar till handlar inte om preskriptionsfristen i 8 § 2 st. SamboL, som är den bestämmelse som huvudsakligen gör att bodelning inte kan begäras av din före detta sambo. Rättsfallet handlar om att en kvinna hade en hyresrätt, och sedan fick en sambo. I det skedet hade inte lägenheten ansetts vara samboegendom, eftersom den inte var anskaffad för gemensamt bruk. Sedan gjordes dock hyresrätten om till en bostadsrätt, medan den andra sambon bodde i lägenheten. Högsta domstolen menade då att den omständigheten gjorde att bostadsrätten ansågs vara anskaffad för gemensamt bruk, även om hyresrätten inte var det.

Slutsats

Du påverkas inte av prejudikatet, eftersom det tar sikte på andra situationer än den du beskrivit. Tidsfristen är fortfarande ett år, och bostäder behöver fortfarande vara anskaffade för gemensamt bruk för att vara samboegendom. Rättsfallet innebär att en omvandling från hyresrätt till bostadsrätt innebär ett nytt ”anskaffande”. Du kan därför fortsätta vara lugn!

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare